Juutalaiset ovat erityinen ryhmä Yhdysvaltoihin eri aikoina muuttaneiden ihmisten joukossa. Juutalaisia on asunut eri puolilla Eurooppaa ja Aasiaa lähes 1900 vuoden ajan vuodesta 70 jaa. lähtien. Tällöin roomalaiset valloittivat Jerusalemin, tuhosivat siellä olleen juutalaisten temppelin ja ajoivat alueella vuosituhansia asuneet juutalaiset maanpakoon. Juutalaisten diaspora suuntautui tuolloin kaikkiin ilmansuuntiin. Lähi-idän lisäksi heitä muutti runsain määrin Roomaan ja vuosisatojen kuluessa myös eri puolille Eurooppaa ja Aasiaa.
Ensimmäiset Pohjois-Amerikkaan 1600-luvulla muuttaneet juutalaiset olivat Espanjasta lähtöisin olleita sefardeja. Jiddišiä puhuvien aškenasien, eli Itä-Europassa asuneiden juutalaisten muuttoliike Amerikkaan vilkastui 1880-luvulta lähtien, kun etniset vainot Venäjän valtakunnan alueella alkoivat laajentua. On arvioitu, että 1880-luvun ja 1920-luvun välisenä aikana Yhdysvaltoihin muutti noin kaksi miljoonaa aškenasijuutalaista, joista huomattava osa asettui New Yorkin alueelle. Heitä tuli kaikkialta Venäjän keisarikunnasta, mutta erityisesti Liettuasta, Puolasta ja Ukrainasta. Koska muuttaminen Venäjän sisällä ei ollut juutalaisille yleensä sallittua, siirtyminen Pohjois-Amerikkaan oli heille usein ainoa vaihtoehto. Oli tavallista, että kokonaiset suvut ja jopa kokonaiset kylät lähtivät rakentamaan sinne uutta elämää. Muuttoliikkeen seurauksena jiddišiä puhuvien juutalaisten määrällinen ja kulttuurillinen painopiste siirtyi Yhdysvaltoihin. New Yorkin Manhattanille muodostui maailman suurin juutalaisen väestön keskittymä. Huomattava osa juutalaisista oli – Venäjän asettamien rajoitusten vuoksi – erilaisia käsityöläisiä tai kauppiaita. He toivat mukanaan perinteisen keittiönsä, jossa toki oli monenlaisia vaikutteita riippuen siitä, mistä päin kyseiset henkilöt olivat muuttaneet.
Kosher-määräykset juutalaisen ruokakulttuurin perustana
Vuonna 1952 ilmestynyt Anne Londonin ja Bertha Kahn Bishovin toimittama ja klassikon aseman saavuttanut keittokirja The Complete American-Jewish Cookbook (New York, The World Publishing Company, 1953) kuvaa laajasti Amerikan juutalaista ruokakulttuuria. Siinä oleviin tuhansiin ohjeisiin ja neuvoihin perehtymällä saa hyvän kuvan siitä, mistä kaikesta nykyaikaisessa amerikanjuutalaisessa keittotaidossa on kyse. Siinä on myös tarkat ohjeet siitä, mitkä raaka-aineet ovat sallittuja ja miten niitä voi yhdistää keskenään (kosher). Pääosa ohjeista ja rajoituksista on peräisin Vanhasta testamentista. Raamatulliset ohjeet ovat kuitenkin olleet sikäli joustavia, että juutalaiset ovat voineet ottaa huomioon myös kulloisenkin asuinmaansa asettamat rajoitukset. On muistettava, että ruokaan liittyviä rajoituksia noudattavat eri maissa myös aivan tavalliset juutalaiset, eivätkä pelkästään erilaisiin oikeaoppisten (ortodoksien) ryhmiin kuuluvat. Toisaalta on paljon sellaisiakin juutalaisia, jotka eivät noudata seuraavia ohjeita päivittäisessä elämässä.
Parhaiten tunnettu juutalaisen keittiön kielto koskee sianlihan käyttöä. Kieltoa on perusteltu sillä, että sianlihassa olisi helposti trikiinejä, jolloin sen syöminen voi olla vaarallista. Sama epäpuhtauteen liittyvä kielto löytyy myös joistakin muista uskonnoista. Törmäsin 1980-luvulla kuitenkin toisenlaiseen teoriaan (Marvin Harris, Kulttuurien synty. Helsinki, Kirjayhtymä, 1982). Sen mukaan sianlihan kielto ei johtunut niinkään sen epäpuhtaudesta, vaan siitä, että siat syövät pääosin samaa ravintoa kuin ihmiset. Tämän takia aikana, jolloin ravintoa oli niukasti, se haluttiin säästää ihmisille. Siksi haluttiin rohkaista kasvattamaan sellaisia kotieläimiä, jotka syövät ruohoa ja muita ihmisille kelpaamattomia kasveja ja joita voitiin käyttää myös muihin tarkoituksiin, kuten maidon tuottamiseen. Niinpä härkä ja nauta tai vuohi ja lammas eivät ole kuuluneet uskonnollisista syistä kiellettyjen eläinten listalle. Toisaalta on todettava, että kielloilla on myös terveydellinen ulottuvuutensa. Monet amerikkalaiset lääkärit, myös ei-juutalaiset, suosittavat potilailleen usein niin sanottua kosher-ruokavaliota sen ravitsemuksellisen terveellisyyden vuoksi.
Sianlihan syömistä koskeva kielto on juutalaisilla kuitenkin vain yksi monien määräysten joukossa. Ehdoton edellytys on, että ruoaksi valmistettava eläin tulee teurastaa tietyllä tavalla. Teurastajan täytyy olla tehtävään koulutettu. Välineiden tulee olla sellaiset, että ne aiheuttavat teurastettavalle eläimellä mahdollisimman vähän tuskaa ja tuovat kuoleman nopeasti, kun eläimen kaulavaltimo katkaistaan. Veri tulee laskea huolellisesti pois teurastetusta eläimestä, koska Raamatun mukaan verta ei saa syödä, sillä siinä on sielu. Jokainen teurastettu eläin tulee tarkistaa huolellisesti, ja vasta tämän jälkeen annetaan lupa eläimen käyttämiseen.
Amerikanjuutalainen ruokakulttuuri on rikas sekoitus erilaisia perinteitä
Millaista amerikanjuutalainen ruoka sitten on? Aloitetaan tarkastelu erilaisista alkuruoista. Ne muistuttavat monella tapaa espanjalaisten tapaksia tai venäläisten zakuska-annoksia. Erityisen suosittuja ovat pienet leipäset, piirakat ja keksit, joiden päälle tulee erilaisia levitteitä tai täytteitä. Esimerkiksi kermajuustoon voi sekoittaa erilaisia lisäkkeitä: pilkottua paprikaa, rouhittuja pähkinöitä, oliiveja, silputtua sipulia, vesikrassia, chilikastiketta, appelsiinin- tai sitruunankuorta tai sinihomejuustoa. Kermajuustoon voi lisätä myös hienonnettua silliä tai anjovista, sardiineja, savukalaa (lohi sopii erinomaisesti) tai purkitettua tonnikalaa. Juutalaiseen keittiöön kuuluu lisäksi hienonnettu silli, johon lisätään omenaa, keitettyä munaa ja hieman hienonnettua vaaleaa leipää. Erinomaisen maistuvaa on myös avokado joko sellaisenaan tai niin, että siihen sekoitetaan munaa, oliiveja, sipulia tai sieniä. Hyvä levite saadaan sekoittamalla keitettyä kananmaksaa, keitettyjä munia ja sipulia. Kypsäksi keitetty liha voidaan viipaloida ja lisätä mukaan hieman majoneesia. Myös salaatit ovat olennainen osa juutalaista keittiötä.
Leipä on tärkeä osa juutalaista ruokaa. Kaupoista saa Yhdysvalloissa erinomaista rukiista tehtyä vaaleaa leipää nimeltä Jewish Rye. Se saa erityisen makunsa siinä olevasta kuminasta ja sopii erinomaisesti juutalaisten voileipien pohjaksi. Pääsiäisenä syödään viikon ajan taas kohottamatonta leipää, jota kutsutaan matzoksi. Sitä syötäessä muistellaan juutalaisten pakoa Egyptistä: pako alkoi niin nopeasti, että leivottavana olevaa leipää ei ehditty kohottaa. Kyseinen leipä valmistetaan vehnäjauhoista ja vedestä, ja se muistuttaa ulkonäöltään ohutta suomalaista näkkileipää tai kirkossa käytettävää ehtoollisleipää. Muina vuodenaikoina valmistetaan erilaisia hiivalla kohotettuja vehnäleipiä ja sämpylöitä. Eräs tunnetuimpia juutalaisia leipiä on challah, joka valmistetaan vehnäjauhoista ja kananmunista sekä koristellaan unikon- tai seesaminsiemenillä. Sitä nautitaan jokaisena sapattina sekä hieman makeammassa muodossa uutena vuotena (Roš hašana), jolloin siihen lisätään rusinoita, ja se leivotaan ympyrän muotoon. Vain pääsiäisenä se korvataan toisella leivällä, matzolla. Challah muistuttaa ulkonäöltään perinteistä pullapitkoa. Erityisesti Itä-Euroopasta tulleet juutalaiset ovat leiponeet myös ruisleipää.
Challah-leipää nautitaan perinteisesti juutalaisten sapattiaterialla.
Juutalaisessa keittiössä on runsaasti myös erilaisia kalaruokia. Varsinkin aiemmin kosher-lihaa saattoi olla vaikea saada, ja kala tarjosi vaatimattomissa oloissa eläneille juutalaisille hyvän vaihtoehdon. Ainoa kaloihin liittyvä rajoitus on, että käytettävissä kaloissa tulee olla suomut ja evät. Erityisen suosittuja ovat täytetyt, uunissa kokonaisina paistetut kalat. Niitä voidaan maustaa erilaisilla kastikkeilla. Erityisen tyypillinen ruokalaji on täytetty kala eli gefilte fish, jota nykyisin voi ostaa valmiina juutalaisista ruokakaupoista. Alkujaan se valmistettiin karpista, mutta nyttemmin muun muassa hauki sopii tähän tarkoitukseen hyvin. Nykyään ovat yleistyneet myös kalapullat, jotka voidaan valmistaa gefilte fishin täytteestä.
Kalan voi täyttää myös toisella tavalla. Valitaan muutama keskikokoinen kala (yksi aterioitsijaa kohti), puhdistetaan ne ja laitetaan ne marinoitumaan öljyyn, jossa on sitruunamehua, valkosipulia, suolaa ja pippuria. Aloitetaan täytteen tekeminen paahtamalla pari munakoisoa, jotka sitten kuoritaan ja hienonnetaan. Lisätään joukkoon kaksi kovaksikeitettyä munaa, murennettua fetajuustoa, raastettua sitruunaa, öljyä ja persiljaa sekä suolaa ja pippuria. Täytetään marinoidut kalat tällä seoksella. Kypsennetään pannussa punaista tai vihreää paprikaa (tai molempia), jotka levitetään kypsinä uunivuokaan. Päälle asetellaan täytetyt kalat ja kypsennetään uunissa (190 astetta) noin puoli tuntia, kunnes kala on kypsynyt.
Juutalaisessa keittiössä käytetty liha on yleensä nautaa, vasikkaa tai lammasta. Sen tulee olla oikealla tavalla teurastettua ja käsiteltyä. Monilla juutalaisilla liharuoilla on vastineensa erityisesti slaavilaisissa keittiöissä. Papuja, kaalia ja erilaisia vihanneksia käytetään runsaasti. Kaalikääryleet esimerkiksi on alkujaan juutalainen ruokalaji. Cholent on juutalaiselle keittiölle tyypillinen lihapata, jossa liha haudutetaan yön yli uunissa padassa, johon on lisätty papuja, keitettyjä kananmunia (vain sefardit), sipulia, valkosipulia, perunoita, suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja hitunen inkivääriä. Cholent on tyypillinen sapattiruoka. Se valmistetaan jo perjantaina iltapäivällä. Synagogien lähellä oli ennen suuret yhteiset uunit, joihin jokainen perhe toi oman cholent-patansa hautumaan kypsäksi alhaisessa lämpötilassa.
Myös erilaisia lintuja valmistetaan runsaasti ruoaksi. Erityisen paljon syödään kanaa ja hanhia. Kanasta tehdään pataruokia tai se grillataan tai paistetaan. Perunoilla ja sipulilla täytetyt kanan niskat ovat juutalaista perusruokaa. Kanaliemi taas on niin yleistä, että sitä kutsutaan nimellä ”juutalainen penisilliini”. Hanhesta saatavaa rasvaa voidaan puolestaan käyttää myös paistamiseen ja erilaisiin pataruokiin.
Juutalaiseen ruokavalioon kuuluu paljon keittoja, ja ne noudattavat usein eurooppalaisia vastineitaan. Esimerkiksi borsht-keittoon laitetaan ukrainalaisen vastineensa (borsh) tapaan lihaa ja punajuurta sekä sipulia ja kaalia. Maustamistapa on kuitenkin toinen, sillä borshtiin lisätään suolan ja pippurin lisäksi rusinoita sekä sokeria ja sitruunamehua. Kirkas kanakeitto, johon on lisätty lihalla tai maksalla täytettyjä klimppejä (kreplach) tai jauhopalloja (kneidlach), on sekin hyvin suosittu ruokalaji. Muutenkin kanaliemi on monien juutalaisten keittojen peruselementti. Useimmat keitot voidaan koristella esimerkiksi persiljalla tai ruohosipulilla, ja niiden kanssa voidaan nauttia ranskanleipää, voileipäkeksejä, leipäkuutioita, prezeleitä tai paahtoleipää.
Vihanneksia syötiin jo aikana, jota Vanhassa testamentissa kuvataan. Koska varsinkin aškenasit asuivat suhteellisen viileässä ilmastossa, ei tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ollut saatavilla kuin lyhyen aikaa vuodessa. Siksi niiden säilömistapoja kehitettiin. Juutalaiset valmistivat erilaisia hilloja ja marinoivat liemeen kurkkuja, tomaatteja ja muita vihanneksia. Näin niiden käyttö muuttui ympärivuotiseksi. Esimerkiksi suolakurkut ja hapankaali ovat pitkälle juutalainen tuote, vaikka niitä tänään toki tuotetaan ja käytetään monissa eri maissa. Eräs vuosien saatossa kehittynyt vihannesruoka on latkes, perunaohukaiset. Ne ovat tyypillistä joulun ajan (hanukkah) ruokaa. Raastettujen ja kuivaksi puristettujen perunoiden joukkoon lisätään kaksi munaa, vehnäjauhoja, suolaa ja pippuria sekä muskottipähkinää. Ne paistetaan ohukaispannussa molemmin puolin ja tarjotaan esimerkiksi kalaruokien lisukkeena.
Juutalainen keittiö on vaikuttanut vahvasti amerikkalaiseen ruokakulttuuriin
Vaikka juutalaisella keittiöllä on omat pitkät perinteensä ja erikoisuutensa ja vaikka juutalaiset ovat vuosituhansia pitäneet kiinni omista tavoistaan ja perinteistään, ovat he samalla olleet sopeutujia, jotka ovat vaikuttaneet monella tavalla asuinmaidensa elämiin, myös niiden ruokakulttuureihin. Venäjän valtakunnassa oli aina tsaarinvallan kukistumiseen saakka voimassa käytäntö, jossa juutalaisilta oli kielletty monet ammatit, eikä heidän ainakaan periaatteessa sallittu muuttaa pois heille määrätyltä asuinalueelta. Tämän seurauksena juutalaiset keskittyivät tiettyihin ammatteihin. Koska he eivät saaneet omistaa maata, vain harvat heistä olivat talonpoikia. Sen sijaan he olivat käsityöläisiä ja pikkukauppiaita. Heitä toimi myös palveluammateissa ja myöhemmässä vaiheessa muun muassa opettajina ja lääkäreinä sekä tiedemiehinä ja taiteilijoina. Vanhan maailman suhteellisen rajatut toimeentulomahdollisuudet merkitsivät sitä, että juutalaiset tekivät ahkerasti töitä ja halusivat erityisesti lapsiensa menestyvän edellistä sukupolvea paremmin.
Markkinatalouden tulo ruoan jakeluun on näkynyt hyvin juutalaisen keittiön muuttumisessa yleiskeittiöksi, kaikkien omaisuudeksi. Juutalaiset voileipäbaarit eli delit tulivat pysyväksi osaksi New Yorkin ruokamaisemaa jo sotien välisellä kaudella. Monet yksittäiset tuotteet muuttuivat lyhyessä ajassa kaikkien yhteisiksi tuotteiksi. Näitä olivat muun muassa prezelit ja bagelit. Myös kuumat koirat eli hot dogit ovat pitkälle juutalaisten kehittämä pikaruoka. Tämän lisäksi yllättävän monella yhdysvaltalaisella makkaroita ja lihasäilykkeitä valmistavalla yhtiöllä on juutalainen tausta.
Se, että ruoka oli kosheria, ei ollut este sille, että muutkin kuin juutalaiset voisivat syödä sitä. Tämän seurauksena syntyikin erilaisia mielenkiintoisia kombinaatioita, kuten eräs eteläintialainen Etelä-Manhattanilla sijaitseva kosherkasvisravintola, jossa vierailin jo yli 30 vuotta sitten. Vaikka Itä-Euroopasta yli sata vuotta sitten Yhdysvaltoihin tullut jiddiškulttuuri joutuu tänään kamppailemaan tulevaisuudestaan, on juutalainen ruokakulttuuri selvinnyt hyvin siirtymisestä uudelle mantereelle. Se antaa syyn uskoa, että juutalaisuus on myös tulevaisuudessa vahvasti läsnä amerikkalaisessa ruokakulttuurissa.
GEFILTE FISH ELI TÄYTETTY KALA
Gefilte fish eli täytetty kala on yksi euroopanjuutalaisten perinteisimpiä ruokia. Siihen kelpaa moni järvikala; useimmin käytetään kuitenkin haukea tai karppia. Täytetyn kalan valmistaminen alkuperäisen ohjeen mukaan vaatii jonkin verran sorminäppäryyttä, joten myös korvaavia keinoja on sallittua käyttää. Gefilte fish on erityisesti erilaisten uskonnollisten pyhäpäivien aikana nautittava ruokalaji.
Täyte:
Keskikokoinen kala, esimerkiksi hauki tai karppi
70 gr. manteleita
1 iso sipuli
2 munaa
150 gr. vehnäjauhoa
Suolaa
Mustapippuria
Sokeria
Liemi:
1 pienehkö sipuli
50 gr. manteleita
50 gr. rusinoita
Suolaa
Mustapippuria
Sokeria
Ohje:
Kala puhdistetaan huolellisesti, minkä lisäksi poistetaan sen pää ja sisälmykset. Leikataan kala viipaleiksi, ja poistetaan siitä samalla ruodot ja nahka. Kalan pää ja ruodot laitetaan kattilaan, jonne lisätään myös kaikki liemiainekset. Kalan liha jauhetaan hienoksi ja sekoitetaan vehnäjauhojen kanssa. Tämän jälkeen lisätään silputtu sipuli ja munankeltuaiset, vatkataan joukkoon munanvalkuaiset, lisätään hienonnetut mantelit, rusinat ja mausteet. Sekoitetaan huolellisesti. Alkuperäisen ohjeen mukaan täytetään huolellisesti irrotettu kalannahka, ja keitetään sitä liemessä noin 20 minuutin ajan. Kymmenen minuutin keittämisen jälkeen lisätään suola, sokeri ja pippuri sekä tarkistetaan maku.
Koska kalannahan irrottaminen on varsin haasteellinen toimenpide, voidaan gefilte fish valmistaa myös siten, että sen jauhetusta lihasta pyöritetään kalapullia, ja keitetään ne kypsiksi oheisen ohjeen mukaan valmistetussa kalaliemessä. Monissa maissa on saatavilla myös purkitettua gefilte fishin täytettä.
MAKSAKREPLACH
Kreplach on pienen piirakan tapainen suolainen leivonnainen, jossa voi olla monenlaisia täytteitä. Sitä syödään juutalaisella aterialla alkuruokana tai lisukkeena. Tässä kreplachilla on maksasta tehty täyte, mutta siihen voidaan käyttää mainiosti myös jauhelihaa.
400 gr. naudanmaksaa
2 keskikokoista sipulia
2 rkl voita tai öljyä
2 munaa
3 dl vehnäjauhoja
suolaa
mustapippuria
Ohje:
Paista maksa, ja jauha se tämän jälkeen hienoksi. Paloittele ja ruskista sipuli. Sekoita maksan kanssa paistettu sipuli, yksi muna, suolaa ja mustapippuria. Tee taikina yhdestä munasta, jauhoista ja vedestä. Sekoita taikina hyvin ja kauli ohueksi levyksi, josta leikataan läpimitaltaan noin kolmen sentin neliöitä. Jokaisen neliön keskelle laitetaan hieman täytettä. Taitellaan neliö niin, että siitä tulee kolmio, ja painetaan reunat tiukasti yhteen. Piirakat keitetään suolalla maustetussa vedessä, annetaan valua lävikössä ja ruskistetaan öljyssä juuri ennen tarjoilua
REUBEN
Reuben on Raamatussa vanhin Jaakobin pojista. Hänen mukaansa on nimetty voileipä, joka on omassa lajissaan kiistatta juutalaisen keittiön tunnetuin ja rakastetuin. Senkin ovat kehittäneet Euroopasta Amerikkaan tulleet siirtolaiset noin sata vuotta sitten. Kehittäjän nimestä ei kuitenkaan ole yksimielisyyttä. Reubenissa on vaaleaa ruisleipää, suolalihaa (mielellään pastramia eli naudanlihasta valmistettua paistia), juustoa, hapankaalia ja valmiskastiketta.
2 viipaletta vaaleaa ruisleipää (tai hiivaleipää)
4 paksua viipaletta suolalihaa tai pastramia
2 paksua viipaletta Emmental- tai Gruyère –juustoa
hapankaalia
valmiskastiketta (valkosipuli tms.)
suolatonta voita
Ohje:
Ruisleipäviipaleelle asetetaan paksu juustoviipale, sen päälle hapankaalia, sitten kaikki suolaliha ja lopuksi kastiketta. Lopuksi päälle laitetaan toinen juustoviipale ja toinen viipale leipää. Leipä voidellaan molemmilta puolilta voilla ja kuumennetaan pannussa noin neljän minuutin ajan molemmilta puolilta, jolloin se saa kauniin ruskean värin. Kahdeksassa minuutissa leivän sisällä oleva juusto ehtii sulaa sopivasti.
Reuben tarjoillaan venäläistyylisten, fermentoitujen suolakurkkujen eli hapankurkkujen kanssa. Halukkaat voivat lisätä mausteeksi leivän sisälle myös amerikkalaisstyyppistä sinappia.
***
Ruokalajien valinnasta, reseptiikasta ja niihin liittyvistä historiallisista taustoista vastaava Jyrki Iivonen on Tampereella asuva eläkkeellä oleva puolustusministeriön entinen viestintäjohtaja. Hän on työskennellyt lisäksi Suomen suurlähetystössä Washingtonissa, Ulkopoliittisessa instituutissa erikoistutkijana sekä erilaisissa opetus- ja tutkimustehtävissä Tampereen yliopistossa. Ruoka ja ruokakulttuurit ovat erityisen lähellä hänen sydäntään.