Mihin Yhdysvaltojen perustuslaki nojaa? Kenen luottamusta hallituksen tulee nauttia? Entä mitkä ovat kansalaisten ja osavaltioiden oikeudet?
Yhdysvallat on presidenttivaltainen demokraattinen ja tasavaltainen liittovaltio. Sen poliittinen järjestelmä käsittää kolme tasoa. Ylinnä on federalistinen eli liittovaltiotaso, sitten osavaltiotaso ja alinna paikallistaso.
Liittovaltion muodostaa 50 periaatteessa itsenäistä tasavaltaa sekä joukko erillisalueita. Näitä ovat muun muassa osavaltioiden yhteisesti omistama Kolumbian liittopiirikunta (District of Columbia, D.C.), jossa maan pääkaupunki Washington sijaitsee. Muita erillisalueita ovat Yhdysvaltain vapaa liitännäisvaltio Puerto Rico sekä lukuisa joukko Karibianmeren ja Tyynenmeren saaria kuten Neitsytsaaret (Virgin Islands), Guam, Midway ja Amerikan Samoa.
Kolme valtiomahtia
Liittovaltion poliittinen järjestelmä on määritelty vuonna 1787 laaditussa ja kaksi vuotta myöhemmin voimaan astuneessa perustuslaissa, joka varsinaisesti perusti Amerikan Yhdysvallat (United States of America). Perustuslaki nojaa eurooppalaisten valistusfilosofien ajatuksiin ja erityisesti ranskalaisen Montesquieun paronin näkemyksiin vallan kolmijaosta.
Montesquieun kolmijako perustui sosiaalisiin säätyihin (kuningas, aristokratia, maanomistajat), mutta koska Pohjois-Amerikan vastaitsenäistyneissä valtioissa ei ollut säätyjä vaan kaikki vapaat ja maata omistavat miehet olivat tasa-arvoisia, Yhdysvaltain perustajaisät päättivät toteuttaa vallanjaon valtiomahtien toiminnan mukaan. Näin toimeenpanovalta annettiin presidentille, lainsäädäntövalta kaksikamariselle kongressille ja tuomiovalta riippumattomille tuomioistuimille.
Montesquieun mielestä mitä pienempi valtio on, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on demokraattiseen ja edustukselliseen hallintoon. Hänen mukaansa laajassa maassa tasavaltalaisuutta oli mahdotonta toteuttaa. Tämän näkemyksen James Madison, yksi Yhdysvaltain perustajaisistä, käänsi päälaelleen esittämällä ajatuksen, että mitä laajempi alue on, sitä helpompaa republikanismin, tasavaltalaisuuden, toteuttaminen on. Laajalla alueella on niin paljon erilaisia intressiryhmiä, ettei mikään pääse yksistään dominoimaan toisia. Tästä näkemyksestä saatiin yksi peruste Yhdysvaltain laajenemiselle länteen.
Suvereniteetti nojaa kansaan
Perustuslain mukaan Yhdysvaltojen suvereniteetti nojaa kansaan. Edustuksellisuudesta varattiin osuus sekä kansalle että (osa)valtioille. Lainsäädäntöelimen kamareista edustajainhuoneen (House of Representatives) valitsevat kansalaiset kahdeksi vuodeksi edustamaan itseään, kun taas toinen kamari, senaatti (senate), edustaa valtioita.
Aluksi senaattorit valittiinkin osavaltioiden lainsäädäntöelinten toimesta ja vasta vuonna 1913 perustuslain 17. lisäys muutti valinnan tapahtuvaksi osavaltion kansalaisten äänestyksellä. Senaattorit valitaan kuudeksi vuodeksi kerrallaan siten, että kolmannes senaattoreista on erovuorossa kahden vuoden välein. Kukin osavaltio saa liittovaltion kongressiin kaksi senaattoria, kun edustajainhuoneen jäsenet valitaan asukkaiden lukumäärän mukaan.
Edustajainhuoneeseen valitun tulee olla vähintään 25-vuotias ja senaattorin vähintään 30-vuotias. Edustajan tulee olla ollut Yhdysvaltain kansalainen vähintään seitsemän vuotta ja senaattorin yhdeksän. Lisäksi heidän tulee asua siinä osavaltiossa, jossa he ovat ehdokkaina. Presidentin tulee olla vähintään 35-vuotias syntyperäinen Yhdysvaltain kansalainen ja asuneen Yhdysvalloissa vähintään 14 vuotta.
Punnukset ja vastapunnukset
Toimeenpanovalta kuuluu perustuslain mukaan presidentille, joka sitten kokoaa ympärilleen eri alojen neuvonantajia, joista muodostuu hallitus. Koska Yhdysvallat ei ole parlamentaarinen järjestelmä, hallituksen ei tarvitse nauttia eduskunnan eli kongressin luottamusta. Presidentin luottamus riittää.
Perustuslain mukaan hallinnon kolme toimialaa ovat itsenäisiä, mutta ne eivät ole toisistaan riippumattomia. Niiden välille on luotu niin sanottu punnusten ja vastapunnusten (checks and balances) järjestelmä, jonka nojalla valtaelimet valvovat toistensa toimia. Tämä on usein luonut jännitteitä ja jopa valtataistelua eri toimijoiden välille.
Erityisen yleistä valtataistelu on kongressin ja presidentin välillä, jos presidentti on eri puolueesta kuin kongressin tai sen jommankumman kamarin enemmistö. Presidentti voi näet veto- oikeudellaan hylätä lakiesityksen.Jos kongressi kuitenkin hyväksyy sen hylkäyksen jälkeen molemmissa kamareissa kahden kolmasosan enemmistöllä, laki syntyy.
Vastaavasti tasapainotus-periaatteen mukaisesti ministerien nimitykset vaativat senaatin suostumuksen. Senaatin vahvistus tarvitaan myös monien presidentin tekemien korkeimpien virkamiesten, suurlähettiläiden ja liittovaltion tuomareiden nimityksille. Ehkä merkittävimpiä senaatin oikeuksia on ulkovaltojen kanssa tehtyjen sopimusten ratifioiminen. Kaikkien raha-asia-aloitteiden tulee puolestaan lähteä edustajainhuoneesta.
Perustajaisät eivät halunneet eurooppalaisten kuningaskuntien tapaisia hankalia perimyskiistoja hallitsijan seuraajasta ja tämän takia luotiin varapresidentin virka. Perustuslain mukaan varapresidentti toimii senaatin puheenjohtajana, mutta saa äänestää vain ratkaistakseen muuten syntyvän tasapelin. Varapresidentti ei useinkaan osallistu senaatin kokouksiin, jolloin valittuna puheenjohtajana toimii yleensä senaatin enemmistönä olevan puolueen yhtäjaksoisesti pisimpään senaattorina toiminut henkilö (President pro tempore). Hän on ”vallanperimysjärjestelmässä” kolmantena varapresidentin ja edustajainhuoneen puhemiehen jälkeen.
Kongressi voi tarkistaa presidentin, ministerien ja liittovaltion tuomareiden toimintaa oman erityisen virkasyytemenettelynsä (impeachment) avulla. Tällaisessa tapauksessa edustajainhuone säätää erityisen syytelain ja senaatti toimii varsinaisena tuomioistuimena.
Jos syytettynä on tasavallan presidentti, puheenjohtajana toimii korkeimman oikeuden ylituomari. Ainoa rangaistus, jonka senaatti voi langettaa, on virasta tai toimesta erottaminen. Tämä on ainoa keino, jolla kongressi voi erottaa presidentin. Sitä voi verrata parlamentaaristen maiden kuten Suomen välikysymysmenettelyyn, jossa eduskunta äänestää hallituksen tai pääministerin luottamuksesta.
Presidenteistä vain Andrew Johnson (1868), Richard Nixon (1974) ja Bill Clinton (1998) sekä Donald Trump (2019) ovat joutuneet virkasyytemenettelyn kohteeksi. Nixon ei koskaan joutunut tuomiolle, koska hän erosi asian ollessa vielä kesken, Johnsonin ja Clintonin senaatti vapautti. Ministereistä sotaministeri William W. Belknap sai myös vapauttavan tuomion vuonna 1876. Tuomareista kuusitoista on joutunut menettelyn kohteeksi ja heistä seitsemän erotettu toimestaan, näistä peräti neljä toisen maailmansodan jälkeen.
Kolmiportainen oikeuslaitos
Kolmanneksi valtiomahdiksi perustuslaki loi liittovaltion korkeimman oikeuden (Supreme Court) ja antoi mahdollisuuden perustaa myös muita liittovaltion tuomioistuimia. Näin on vähitellen syntynyt nykyinen kolmiportainen liittovaltion oikeuslaitos.
Alimpana tuomioistuimena ovat piirituomioistuimet (district court), joita on nykyisin 94. Niiden yläpuolella ovat vetoomustuomioistuimet (court of appeals). Ylimpänä on korkein oikeus. Lisäksi liittovaltiolla on useita erityistuomioistuimia joitakin alueita, kuten vaikkapa Kolumbian liittopiirikuntaa tai Amerikan Samoaa varten, tai puolustusvoimien henkilöstöä, kansainvälistä kauppaa ja verotusta varten.
Osavaltioiden ja kansalaisten oikeudet
Yhdysvaltain perustuslaki on vanhin edelleen voimassa oleva yhdeksi laiksi kirjoitettu perustuslaki. Isossa-Britanniassa ei kirjoitettua perustuslakia ole ja jotta entisen emämaan epämääräisiltä ja riitoja aiheuttavilta tulkintaerimielisyyksiltä voitaisiin välttyä, Yhdysvaltain perustajaisät halusivat ehdottomasti kirjoitetun perustuslain. Sitä ei periaatteessa voi muuttaa, mutta toki sitä koskevat käsitykset ovat aikojen kuluessa muuttuneet ja siten vaikuttaneet muuttavasti myös yhteiskunnan toimintaan.
Yhteiskunnallisen ajatellun muutokset voidaan sisällyttää perustuslakiin tekemällä siihen lisäyksiä (amendment). Näin on tehty toistaiseksi 27 kertaa. Merkittävimpiä lisäyksiä ovat 13., 14. ja 15. lisäys vuosina 1865, 1868 ja 1870, jotka päättivät orjuuden ja pyrkivät estämään poliittisen syrjinnän rodun tai etnisyyden nojalla, sekä naisille äänioikeuden antanut 19. lisäys vuonna 1920 ja presidentin kaudet kahteen rajoittava 22. lisäys vuonna 1951.
Käsitykset osavaltioiden oikeuksista ja liittovaltion määräysvallasta ovat alusta alkaen olleet tärkeä poliittinen kysymys Yhdysvalloissa. Perustuslakia laadittaessa vuonna 1787 monet vallankumouksen ja vapaussodan seurauksena itsenäistyneet valtiot pelkäsivät liittovaltion ylivaltaa oman itsemääräämisoikeutensa kustannuksella. Monet eivät halunneet liittyä liittovaltioksi ilman takeita niiden ja niiden kansalaisten suojelusta liittovaltiota vastaan. Lähinnä tämän vuoksi syntyivät perustuslain kymmenen ensimmäistä lisäystä, joista yleensä puhutaan oikeuksien julistuksena tai luettelona (Bill of Rights).
Perusoikeuksiin kuuluvat sen mukaan muun muassa uskonnon ja sananvapaus, oikeudenmukainen ja nopea oikeudenkäynti ja puolueeton valamiehistö. Koska toisen lisäyksen mukaan ”hyvin valvottu (koulutettu) miliisi on tarpeellinen vapaan valtion (siis osavaltion) 4 turvallisuudelle turvallisuudelle, kansalaisten oikeutta omistaa ja kantaa aseita älköön loukattako”, eli siis liittovaltion kongressilla ei ole oikeutta rajoittaa aseenkanto-oikeutta.
Yhdysvaltalaisessa federalismissa valta jaettiin kahdelle tasolle: liittovaltion ja osavaltioiden. Liittovaltiolle annettiin vain tietyt rajoitetut valtaoikeudet kuten puolustuspolitiikka, ulkopolitiikka, kauppa sekä rajoitettu veronkanto. Liittovaltio on tässä federalismissa rajoitettu osapuoli. Aikaisemminhan sen paikalla oli ollut kuningas, jolla ei ollut mitään rajoituksia.
Osavaltiot (states) ovat suvereeneja valtioita, jotka ovat vapaaehtoisesti mukana Yhdysvaltain liitossa. Suomalainen termi ”osavaltio” saattaa helposti johtaa näkemykseen, jonka mukaan kyse ei olisi itsenäisistä tai itsellisistä valtioista. Tästä kuitenkin on kyse, sillä osavaltiot ovat, ainakin periaatteessa, täysivaltaisia itsenäisiä valtioita. Niillä on kaikki valtaoikeudet, paitsi ne, jotka on vapaaehtoisesti luovutettu liittovaltiolle. Osavaltioiden lainsäädäntö ei saa kuitenkaan olla ristiriidassa liittovaltion lainsäädännön kanssa.
Useimpien osavaltioiden poliittinen järjestelmä noudattaa varsin tiukasti liittovaltion järjestelmää. Jokaisella on oma tasavaltainen ja demokraattinen perustuslakinsa sekä oikeuslaitoksensa. Useimmilla osavaltioilla on eduskuntana liittovaltion mallin mukainen kaksikamarinen kongressi ja toimeenpanovalta on uskottu kuvernöörille ja hänen kokoamalleen hallitukselle. Joissakin osavaltioissa apulaiskuvernöörillä on huomattavasti valtaa. Eduskunnan suhteen merkittävimmän poikkeuksen tekee Nebraska, jolla on yksikamarinen kongressi ja jonka vaaleissa sen jäsenet valitaan ilman puoluetunnuksia.
Paikallistasolla eri osavaltioissa on hyvin erilaisia käytänteitä ja erilaisia hallinnollisia kokonaisuuksia. Useimmat osavaltiot on jaettu piirikuntiin (county), joiden sisällä voi olla kaupunkikuntia, kaupunkeja, kyliä ja kauppaloita. Louisianassa piirikuntien tilalla ovat pitäjät (parish).
Artikkeli on julkaistu SAM Magazine 1/2020-numerossa helmikuussa 2020.
Markku Henriksson on Helsingin yliopiston Yhdysvaltain tutkimuksen Mc- Donnel-Douglas-professori emeritus.