Kolmisen vuotta sitten seisoin tasalakisella vuorella Mesa Verden kansallispuistossa Coloradossa ja itkin. Aurinko paistoi kirkkaasti ja tunsin kevyen viileän tuulen kasvoillani, muistan. Kuulin lintuja etäällä, suuressa avaruudessa. Ihmisten hiljaista puhetta ympärilläni. Vieno savuinen tuoksu ilmassa, hyvin miellyttävä. Tunsin liikutusta, mutta myös rauhaa.
Se hetki oli huipentuma monen vuoden työlle Mesa Verden alueen heimojen, lähinnä hopien ja acoman, zian ja zunin pueblojen, sekä Yhdysvaltain ulkoministeriön ja Yhdysvaltojen Helsingin suurlähetystön kanssa. Olin siellä suorittamassa minulle osoitettua tehtävää,mutta ennen kaikkea ihmisenä muiden ihmisten joukossa, syvällä ajatuksissani. Ihmisten ympäröimänä, mutta itsessäni. Itkin hiljaa, tilanteen uskomattoman voiman ravistamana.
Voimakas side esivanhempiin, maahan ja paikkaan
Tämä oli repatriaatio. Palautimme jotain yhteisöille, joille se kuului. Jotain, mikä oli viety pois ihmisiltä ja maasta, johon se kuului.
Tässä tapauksessa se oli jotain, jonka Gustaf Nordenskiöld, kuuluisan tiedemiehen ja tutkimusmatkailijan Adolf Erik Nordenskiöldin poika, oli kaivanut esiin juuri tältä maalta noin 130 vuotta sitten. Hän oli tehnyt alueella kaivauksia, ensimmäisiä tieteellisiä arkeologisia kaivauksia voidaan sanoa, joiden seurauksena hänellä oli hallussaan noin 600 esinettä. Löytöihin kuului haudoista kaivettuja ihmisjäännöksiä ja hautausesineitä. Aikansa arkeologiaa kyllä, eikä siinä ollut mitään laitonta, mutta tämän päivän näkökulmasta katsottuna jotain, mitä ei todellakaan pitäisi tehdä.
Gustaf Nordenskiöldin työhön ei suhtauduttu tuolloinkaan varauksettoman innostuneesti, päinvastoin, lastin maastavienti yritettiin estää. Mutta hän sai sen ulos maasta, ensin Ruotsiin, josta se päätyi suomalaisen Herman Antellin haltuun, jonka testamenttilahjoituksen mukana se päätyi Suomen valtiolle. Näin se lopulta päätyi nykyisen Suomen kansallismuseon kokoelmiin. Noin 600 arkista käyttöesinettä, mutta niiden lisäksi myös ihmisten jäännöksiä ja heidän mukanaan haudattuja esineitä. Esivanhempia. Ei esineitä, vaan oikeita ihmisiä.
Heitä olin uudelleenhautaamassa tuolloin Mesa Verdessä. Siellä mistä he olivat kotoisin, ihmisten ympäröimänä ympäröimänä, joiden esivanhempia he olivat. Itkin, koska ymmärsin, miten voimakas side heimojen edustajilla oli esivanhempiinsa, ja tähän maahan ja paikkaan. Juuri tänne he kuuluivat. Kun olin suorittanut ammatillisen tehtäväni, jotta uudelleenhautaus mahdollistui, vetäydyin sivummalle ja itseeni. Seurasin hiljaa tapahtumia. Ja mietin itseäni, omia juuriani ja esivanhempiani. Mistä minä tulen, keitä ovat minun esivanhempani? Tunsin itseni pirstaleiseksi.
Repatriaatiot ovat maailmanlaajuinen puheenaihe
Tämä palautus oli ensimmäinen näin suuri kansainvälinen repatriaatio Yhdysvaltojen heimoille. Sen mahdollistuminen ja onnistuminen – koronapandemian keskellä – vaati kansainvälistä diplomatiaa ja läheistä yhteistyötä meidän ja heimojen välillä, Yhdysvaltojen ja Suomen valtiollisella tuella. Yhdysvaltojen Suomen suurlähetystön rooli oli aivan keskeinen. Se vaati lukemattomia Zoom-tapaamisia, joissa käytiin läpi palautuksen käytännön toteutusta, pienintä yksityiskohtaa myöten. Se oli välttämätöntä, jotta palautus tapahtui heimojen toiveiden mukaisesti. Esivanhempia oli kohdeltava oikein.
Ja hyvin se menikin. Siitä kaikesta kertyi Suomen kansallismuseolle arvokasta ja harvinaista kokemusta repatriaatioista, jotka ovat iso puheenaihe museoissa maailmanlaajuisesti. Lisäksi olemme palauttaneet laajan kokoelman myös saamelaisille. Suomen kansallismuseon hallussa ollut saamelaisesineiden kokoelma pääsi näin Inarin Saamelaismuseo Siidaan, jossa se on yhteisön hallinnoitavana ja käytettävänä. Nämä ovat hienoja onnistumisia, joiden pohjalta meillä on hyvät valmiudet mahdollisiin tuleviin palautuskeskusteluihin, jollaisiin olemme aina valmiita lähtemään, jo museoetiikankin valossa.
Esineet ovat muutakin kuin materiaa
Tarinani Yhdysvaltojen heimojen kanssa jatkui, kun sain kutsun kansainväliseen ohjelmaan. Ohjelman keskiössä ovat juuri kansainväliset repatriaatiot ja sen tarkoituksena on edistää yhteyksiä museoiden ja Yhdysvaltojen alkuperäiskansojen välillä.
Käytännössä tämä tarkoitti parin viikon matkaa Yhdysvaltoihin, heimojen pariin loka-marraskuussa 2022. Ohjelman järjesti Valkoisen talon alkuperäiskansojen asioihin keskittyvä osasto (The White House Council on Native American Affairs WHCNAA), yhdessä useiden ministeriöiden osastojen kanssa (U.S. Department of State’s Cultural Heritage Center, U.S. Department of the Interior, the U.S. Department of Justice). Mukana olivat myös Smithsonianin National Museum of the American Indian ja the Institute of Museum and Library Services (IMLS).
Minun lisäkseni kansainvälisiä edustajia tuli Oxfordin yliopiston Pitt Rivers -museosta, Berliinin Etnologisesta museosta ja Uuden-Seelannin Te Papa Tongarewa -museosta. Meitä oli pieni joukko museoiden edustajia, joista kaikilla oli erilaiset instituutiot ja asemat taustoillaan, ja erilaisia kokemuksia palautuksista.
Kokemukseni olivat arvokkaita ja olin ylpeä kertoessani siitä kaikesta, mitä teimme Mesa Verden heimojen kanssa. Erityisen tärkeää se oli heimojen parissa, heidän maillaan. Sain mahdollisuuden kohdata samojen heimojen - hopien, ziojen, zunien ja acomien – edustajia, joiden kanssa olimme olleet tekemisissä muutamia vuosia aiemmin. Oli hyvin koskettavaa tavata henkilö, joka antoi minulle uudelleenhautauksen jälkeen pienen koristeellisen nahkaisen pussillisen maissijauhoa ja pyysi minua viemään sen Suomeen, sinne missä loput Mesa Verden esineet ovat ja kertomaan niille, että esivanhemmat ovat päässeet kotiin.
Hänen kauttaan todella ymmärsin, että esineet ovat muutakin kuin materiaa ja muotoa. Hän oli puhunut juuri uudelleenhautauksen jälkeisellä aterialla siitä, kuinka nämä esineet ovat heille eläviä. Ymmärsin sitä yhä syvemmin, kun myöhemmin eräänä myöhäisenä iltapäivänä kävelin yksin Vantaalla Kokoelma- ja konservointikeskuksemme pitkiä käytäviä siihen halliin, jossa tiesin Mesa Verde-kokoelman olevan. Tunsin sen todella, kun avasin laatikoita, kohtasin esineitä ja suoritin tehtävän, jonka olin Mesa Verdessä saanut. Ei, ei se ollut tehtävä, vaan etuoikeus. Sain tehdä tämän. Tämän teon, joka tuntui tärkeältä ja jonka kautta todella oivalsin, että materiaalisen olemuksen lisäksi esineisiin liittyy henkinen puoli, joka ei ole yhtään vähemmän tärkeä kuin se materiaalinen, jota olin oppinut tarkkailemaan ja vaalimaan museoalan koulutukseni kautta.
Esineiden merkitykset todella ovat hyvin monenlaisia, ja ne, mitä useat alkuperäiskansojen esineet kantavat, tai ovat, on jotain hyvin suurta ja tärkeää. Etenkin kun puhutaan esivanhemmista. Tai pyhistä rituaaliesineistä. Monin tavoin tärkeistä esineistä. Noiden kahden viikon aikana ryhmämme kasvoi tiiviiksi ja toimivaksi, ja kun kohtasimme heimoja erilaisissa tilanteissa ensin Kaliforniassa, sitten Arizonassa ja lopuksi Oklahomassa, meillä kaikilla oli tavallaan omat roolimme keskusteluissa. Minun sellaiseni oli kertoa Mesa Verden palautuksesta ja myös saamelaisrepatriaatiosta, jonka huomasin ilokseni olevan jossain määrin tuttu monille. Saamelaiset tunnetaan, sielläkin, alkuperäiskansojen keskuudessa.
Sillanrakentajana museoiden ja heimojen välillä
Koin myös aivan muunlaisia kulttuurisia elämyksiä matkallani. Vietimme nimittäin valtaosan ajastamme kasinoilla. Ne olivat minulle entuudestaan täysin vieras ympäristö. Mutta nyt sain etuoikeuden perehtyä tähänkin maailmaan, joka on olennainen monille, esimerkiksi niille heimoille, joiden mailla olimme. Kasinot ovat heille merkittävä tulonlähde, joiden ansiosta he ylläpitävät koulujaan ja esimerkiksi niitä kulttuurikeskuksia, joissa vierailimme. Minulle tämäkin oli kiehtova uusi kokemus, ensin Kalifornian Temeculassa Pechanga Resort -kasinolla, sitten Arizonassa Scottsdalen Talking Stick resortissa ja lopuksi Oklahoma Cityn Grand Casinolla.
Pechanga oli näistä suurin, myös tapahtumana, koska siellä osallistuimme kansainväliseen ATALM-konferenssiin (Association of Tribal, Archives, Libraries and Museums International Conference). Tämä oli valtava konferenssi, jossa oli käsittääkseni noin 1500 heimojen edustajaa ja paljon erilaisia sessioita ja muuta ohjelmaa. Osallistuimme nimenomaan kansainvälisiin repatriaatioihin keskittyvään seminaariin, ja tässä yhteydessä sain kertoa Mesa Verden tarinaani. Samaa tarinaa kerroin seuraavissakin paikoissa, joista Arizonan tilaisuus oli pienimuotoisempi pyöreän pöydän keskustelu ja Oklahomaan taas isohko seminaari yliopiston tiloissa.
Kerroin aina Mesa Verdestä, mutta oikeastaan kerta kerralta vähemmän. Kohtaaminen kohtaamiselta ymmärsin, että täällä on tärkeämpää kuunnella kuin puhua. Kokouksissa ja epämuodollisemmissa keskusteluissa korostui, että heimot haluavat olla läheisesti mukana keskusteluissa, jotka liittyvät heihin. Tietysti. Myös repatriaatioita koskien, esivanhempien palautuksiin liittyen. Niissä etenkin he haluavat olla suoraan yhteyksissä tahoihin, joissa heidän esivanhempiaan ja esineitään on, ilman valtiollisia välikäsiä.
Mutta miten se onnistuu? Se oli yksi suuri kysymys koko ohjelmassa. Miten heimot voivat tietää, missä heidän esivanhempiaan ja esineitään on? Kuinka he voivat tietää, mitä eurooppalaisissa museoissa on? Ja toisaalta, kuinka eurooppalaiset museot voivat tietää, mihin ottaa yhteyttä, jos ne haluavat olla proaktiivisia palautuskeskusteluissa? Yhdysvalloissa on satoja heimoja. Pelkästään Mesa Verden alueella vaikuttaa kymmeniä, ja kun puhuin Oklahomassa, syntyi keskustelua, että palautimmeko esivanhemmat oikeille heimoille? Tai huomioimmeko kaikki?
Miten voisimme sen tietää? Yhteyksien muodostaminen on hyvin tärkeää, ja siinä valtiolliset toimijat ovat välttämättömiä. Sen takia Yhdysvaltain hallinnon edustajien eri osastojen läsnäolo ohjelmassa on hyvin tärkeää, kuten on myös Smithsonianin National Museum of American Indianin edustajien, koska heillä on paljon kokemusta ja ymmärrystä koko toimintakentästä.
Matkani aikana kohtasin valtavasti ihmisiä. Tunnen, että ymmärsin paljon, muista ihmisistä ja itsestäni. En ole päässyt selvyyteen omista juuristani sen enempää kuin että olen pirstaleinen, en ikävällä rikkinäisellä tavalla vaan oikeastaan ihan mielenkiintoisesti. Olen monesta paikasta, montaa asiaa. Ihminen, kuten he kaikki, jotka matkallani kohtasin ja joiden kanssa ystävystyin.
Olen kiitollinen, että sain lähteä tälle matkalle, jolla olen yhä. Kohtaamme Zoomissa kerran kuukaudessa ja jatkamme työtämme. Ehkä sitä voisi kuvailla sillanrakentajan työksi museoiden ja heimojen välillä. Meillä on nyt kokemusta ja ymmärrystä tästä asiasta, jonka edistämiseen heimoilla on valtava tarve. He haluavat esivanhemmat kotiin, se on ensiarvoisen tärkeää.
***
Eero Ehanti on Suomen kansallismuseon intendentti, konservointiyksikön päällikkö. Hän tekee tiiminsä kanssa parhaansa, jotta museon hoitoon annetut kokoelmat säilyvät ja ennen muuta he mahdollistavat niiden monipuolisen käytön näyttelyissä, lainoissa, tapahtumissa ja tutkimuksessa.