Helsingistä kotoisin oleva Helmi Kemppainen muutti Miamiin Floridaan vuonna 2019 ja työskentelee graafisena suunnittelijana Miami Beachillä sijaitsevassa mainostoimistossa Xposure Advertising. Heidän asiakkaisiinsa kuuluu maailmankuuluja kauneusalan brändejä kuten Loreal, Ralph Lauren, Giorgio Armani, ja YSL. Kemppainen suunnittelee muun muassa verkkosivuja, logoja, mainoksia, sekä tuotepakkauksia.
Tässä Kemppaisen 3 vinkkiä työnhakuun Yhdysvalloissa, erityisesti vastavalmistuneille:
1. Lähde töihin avoimin mielin
Yhdysvaltoihin töihin lähtiessä täytyy saada ensin työtarjous amerikkalaiselta työnantajalta ennen kuin viisumia voi hakea. Töitä voi kuitenkin olla vaikea saada ilman paikallisia kontakteja ja laajaa aikaisempaa työkokemusta. Helpompi tapa onkin hakea harjoittelu- tai työssäoppimispaikkaa. Tällainen järjestely on myös työnantajalle riskittömämpi, kun palkkaa ulkomailta tulevan nuoren työntekijän. Harjoittelutyöhön lähtiessä myös viisuminhakuprosessi on helpompi - mutta kalliimpi varsinkin, mikäli tuleva työnantaja ei sitä kata.
Kun on päässyt paikan päälle ja kartuttanut paikallista työkokemusta, on helpompi päästä etenemään ja rakentamaan uraa Yhdysvalloissa, mikäli niin päättää ja haluaa tosiaan jäädä pidemmäksi aikaa. Lyhyempiaikainen ja työnantajalle riskittömämpi vaihtoehto voi olla hyvä mahdollisuus saada jalkaa oven väliin Amerikan työmarkkinoilla.
2. Hyödynnä työnvälityspalveluita
Lähdin hakemaan töitä löydettyäni minulle sopivimman viisumivaihtoehdon, mikä oli J1-viisumi. Lähetin muutaman ”normaalin” työhakemuksen, mutta koska suurin osa työnantajista suosii hakijoita, joilla on täydet työluvat, päätin, ettei se ollut tehokkain hakustrategia. Löysinkin useamman työnvälitysplatformin, jotka keskittyivät nimenomaan J1-viisumihakijoihin.
Lähetin myös pari hakemusta viisumivälittäjäni kautta (The North-West Passage, ruotsalainen yritys San Diegossa Kaliforniassa), joista toinen johdatti minut haastatteluvaiheeseen asti. Olen kuitenkin erittäin iloinen, etten saanut näitä lyhyempiä pestejä, vaan löysin lopulta nykyisen työpaikkani ranskalaisen portaalin kautta (Intern Abroad USA). Hakuprosessin aikana palautin mainostoimistolle kaksi työnäytettä; logon ja ravintolaruokalistan. Lisäksi pidimme omistajien kanssa kaksi videotapaamista ja yhden tapaamisen tulevan työkaverini kanssa.
Viisumi ei tosiaan ole ilmainen ja hakuprosessi työtarjouksen saatuani kesti noin kaksi kuukautta. Uskon kuitenkin, että mikäli en olisi hyödyntänyt kyseisiä välityspalveluita, olisi hakuprosessi kestänyt huomattavasti kauemmin.
3. Näytä kiinnostusta etenemiselle ja verkostoidu
Sen lisäksi, että tekee työnsä hyvin, kommunikoi sujuvasti ja on mielekästä työskentelyseuraa, mielestäni on tärkeää tehdä aina vähän enemmän kuin mitä pyydetään. Aloitteenottokyky ja aito kiinnostus bisneksestä ulottuen pelkän oman roolin ulkopuolelle tiedottaa työnantajalle, että sinussa on potentiaalia ja halua tehdä enemmän ja ottaa lisävastuuta.
Noin puoli vuotta aloitettuani toi koronavirus omat haasteensa mainosalalle samoin kuin monelle muullekin alalle. Maaliskuusta 2020 lähtien jouduimme ensimmäistä kertaa etsimällä etsimään uusia asiakkaita ja projekteja, jotta toimistomme pysyisi pystyssä.
Tämä auttoi pakostikin ymmärtämään paremmin alaa myös bisnes-näkökannalta, ja nyt minulla onkin paljon parempi ymmärrys esimerkiksi miten eri palveluita voi ja tulisi hinnoitella, ja miten voimme itse vaikuttaa ja aktiivisesti hakea uusia asiakkaita.