– Biisien kirjoittamisprosessia voisi melkein verrata terapiasessioon, naurahtavat musiikin moniosaajat Teemu Brunila ja Nico Stadi, jotka olivat mukana tekemässä kappaleita supertähti Kylie Minoguen lokakuussa 2020 julkaistulle Disco-albumille.
SAM järjesti torstaina 15.4. webinaarin, jossa osallistujilla oli harvinainen tilaisuus päästä kuulemaan The Crash -yhtyeestään tunnetulta laulaja ja säveltäjä-sanoittaja Teemu Brunilalta sekä Grammy-ehdokkaana olleelta musiikkituottaja Nico Stadilta, miten musiikin tekeminen sujui korona-aikana etänä maailmantähden kanssa. Livenä etänä, aivan kuten Kylie Minoguen kanssakin oli toimittu. Minoguen lisäksi Brunila ja Stadi ovat tehneet yhdessä menestyksekkäästi biisejä amerikkalaisille artisteille kuten Flo Rida ja Jason Derulo.
Alun perin suunnitelma ei ollut tehdä kappaleita Minoguen kanssa etänä. Australialaistähden oli määrä tulla Los Angelesiin äänittämään kappaleet, mutta koronaviruspandemia sotki suunnitelmat ja lopulta Brunila oli Turussa, Minogue Lontoossa ja Stadi Los Angelesissa. Pandemian alkuun asti Brunila perheineen oli asunut Los Angelesissa Nico Stadin tavoin, mutta 48 tunnissa Brunilat laittoivat elämänsä pakettiin Amerikassa ja suuntasivat viimeiselle Eurooppaan lähtevälle lennolle.
– Tuo hetki oli se, jolloin koko pandemia konkretisoitui minulle, kertoo Bruniloiden muuttoapuna toiminut Nico Stadi.
Tilaisuudessa käy hyvin ilmi, että Brunilasta ja Stadista on tullut hyviä ystäviä. Miehet kertovat, että he tutustuivat, kun kaksi suomalaista kohtasi maailmalla. Yhdistävänä tekijänä oli suuri rakkaus musiikkiin, joka on myös syy, miksi miehet ovat pysyneet tuulisella alalla, jossa ”99 prosenttia ajasta ei tapahdu se, mitä odotat”, kuten Brunila asiaa kuvailee.
Tiimityötä uudessa ajassa
Popmusiikin tekeminen on kansainvälistä tiimityötä, jota ennen tehtiin niin, että musiikintekijät kokoontuivat kirjoittamaan kappaleita yhdessä. Pandemian myötä fyysiset co-write-sessiot siirtyivät Zoomiin, josta tuli myös Minoguen Disco-albumin synnyn kannalta tärkein kohtaamispaikka ja työkalu.
Biisin kirjoitus- ja äänitystilanteet ovat luonteeltaan henkilökohtaisia ja herkkiä tapahtumia. Ihmiset ovat emotionaalisesti haavoittuvassa tilassa, kun puhutaan yksityiselämästä ja tunteista, miehet avaavat musiikintekoprosessia.
– Hyvillä kirjoittajilla ja tuottajilla on aina tunneälyä mukana noissa hetkissä, jolloin toista luetaan kulmakarvojen asentoa myöten. Zoomissa se on vaikeampaa, muttei mahdotonta. Tunteita ja läsnäoloa pitää tuoda esille korostetusti. Ja pitää muistaa hymyillä riittävästi, Brunila nauraa.
Kaikki kaipaavat rohkaisua ja inhimillistä kohtaamista, olipa kyseessä kuinka menestynyt ihminen tahansa. Pandemian keskellä Minogue, Brunila ja Stadi uppoutuivat musiikin tekemiseen ja välillä käsittelivät yhdessä pelkojaan. Etälevytyssessio toimi heille pakopaikkana ulkopuolella riehuvasta tilanteesta ja toisaalta mahdollisuutena käsitellä toimintaympäristön radikaalia muutosta.
Nyt etänä toimiminen on jo normaalia. Brunila ja Stadi ovat itse asiassa tykästyneet Zoom-kirjoittamiseen. He uskovat etätyön tulleen jäädäkseen, sillä niin paljon tehokkaampaa se on. Ironisesti Zoomissa kirjoittaminen on saanut tekijät kiinnittämään vähemmän huomiota teknologiaan ja enemmän itse biisiin. Hittejä syntyy näköjään näinkin.
Miten suhteita ja onnistumisia rakennetaan ja onnistuuko se etänä?
Brunilaa ja Stadia kuunnellessa ei voi olla ajattelematta, miten arvokasta on löytää luottohenkilöitä, joiden kanssa homma toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Samalla herää kysymys, miten tuohon pisteeseen päästään?
– Et tarvitse koko maailmaa menestyäksesi, tarvitset pienen kriittisen porukan, jonka kanssa yhteistyö toimii hyvin. On arvokasta oppia tuntemaan omat ja muiden vahvuudet ja heikkoudet. Se luo itsevarmuutta ja rentoutta co-writing sessioissa toimimiseen, miehet kertovat.
Suomi on sopivan pieni markkina-alue, josta on hyvä lähteä liikkeelle. Kohtaamiset kasvotusten ovat tärkeitä suhteiden luomisessa ja kun on tultu tutuiksi, on helpompi jatkaa etänä ja saada kutsuja uusiin kiinnostaviin tilaisuuksiin.
On myös tiettyjä ominaisuuksia, joita kehittämällä tie maailmalle avautuu helpommin. Tarvitaan itsevarmuutta, hyviä kommunikointitaitoja, avoimuutta ja sosiaalisia taitoja, joissa amerikkalaiset usein loistavat. Kommunikoinnista on tullut amerikkalaisten supervoima, sillä sitä harjoitellaan koulussa suosimalla esitelmien pitämistä ja hissipuheiden harjoittelemista. Suomalainen osaaminen maailmalla liittyy usein tekniikkaan ja uusille luoville songwritereille olisikin tilaa.
– Tervettä itsetuntoa ei voi liiaksi korostaa. Bändiaika opetti minulle sen, että itsevarmuutta tulee vain tekemällä ja esiintymällä, Brunila kannustaa.
Nico Stadi jatkaa, että maailman parhaisiin Zoom-sessioihin pääsemiseen pätee samat lainalaisuudet kuin uralla etenemiseen yleensäkin. Pitää tehdä pohjatyöt hyvin, tulla omalla alallaan taitavaksi, olla johdonmukainen ja rakentaa verkostoa, vaikka ei kokisikaan heti olevansa hyvä siinä.
– Opettele kertomaan tarinasi ja ole aito oma itsesi, rohkaisee Amerikassa kaksi kolmasosaa elämästään viettänyt Stadi. Mies kertoo olevansa ylpeä ”suomalaisuuksistaan” itsessään, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että itsensä markkinoiminen tuntuu välillä vaikealta.
Suomalaisten erikoiskyky on kuitenkin myös sisu, ja siitä jos jostakin, on hyötyä niin pandemia-ajassa kuin musiikkibisneksessä yleensäkin.
Brunilan ja Stadin 5 vinkkiä menestymiseen
1. Musiikkibisneksessä tärkeintä on hyvät biisit. Kannattaa siis käyttää aika ennemmin harjoitteluun ja tekemiseen kuin siihen, että luo mielikuvaa menestyksestä. Some on hyvä työkalu, mutta kova aikasyöppö. Kannattaa varoa, ettei siihen jää kiinni liiaksi.
2. Luovalla alalla ei ole yhtä reseptiä, jota seuraamalla menestystä alkaisi automaattisesti sataa. Siinä missä lääkärikoulutuksessa avain on opiskella tietyt asiat huolella by the book, taidepuolella on vain oltava paras, autenttinen versio itsestäsi. (Niin kornilta kuin se voi kuulostaakin.)
3. Joku tuottaja saa varmasti vainun, jos olet tosi hyvä ja kolkuttelet vähän ovia. Kun pohja on luotu kotimarkkinalla, on helpompi siirtyä maailmalle, jossa taso ja kilpailu on tosi kovaa.
4. Musiikki on tunteiden siirtämistä. Täytyy elää ja kokea, että on jotain laulettavaa. Ärsykkeitä aisteille, luovuudelle ja inspiraatiolle voi hankkia museoista, leffoista ja vaikka erilaisista ravintoloista.
5. On tärkeää tukea ja auttaa muita. Kun yksi suomalainen menestyy maailmalla, se tuo menestystä muillekin. Onnistumisten kautta pystytään nostamaan uusia ihmisiä sessioihin, joissa luodaan hittejä.
--------------------------------------
Teemu Brunila on laulaja, muusikko, tuottaja ja säveltäjä-sanoittaja. Hän tuli tunnetuksi suomalaisen The Crash-yhtyeen solistina, kitaristina ja kosketinsoittajana. Lisäksi Brunila sävelsi ja sanoitti The Crashin kappaleet.
The Crashin lopettamisen jälkeen (2009) Brunila on tehnyt mittavan uran laulunkirjoittajana. Hän on säveltänyt ja sanoittanut kappaleita tunnetuille suomalaisille ja kansainvälisille artisteille kuten Jenni Vartiainen (Ihmisten edessä, Duran Duran) JVG (Hehkuu, Tarkenee), Sunrise Avenue (Lifesaver), David Guetta (I’ll Keep Loving You) ja Deorro (Turn Back Time).
Brunila oli mukana kirjoittamassa Jason Derulon megahitiksi noussutta Take Me Dancing-kappaletta, jolla on Spotifyssa yli 338 miljoonaa latausta. Kylie Minoguen 2020 ilmestyneelle Disco-albumille Brunila kirjoitti neljä biisiä (Magic, Miss a Thing, Real Groove, Till You Love Somebody). Helsingin Sanomien mukaan Brunila on Suomen merkittävin kansainvälinen laulunkirjoittaja.
Nico Stadi on Grammy-ehdokkaana ollut musiikin tuottaja, sanoittaja, säveltäjä ja muusikko. Stadin musiikkiura alkoi biisin kirjoittajana ja rumpalina lukiobändi Danger Radion kanssa Yhdysvaltoja kiertäen.
Myöhemmin Stadi siirtyi kokonaan musiikin tuottamiseen. Hän on säveltänyt ja tuottanut musiikkia useille tutuille kansainvälisille artisteille kuten Justin Bieber (Get Used To it, Children), Lindsey Stirling (Something Wild), Maejor (Me And You) ja Jason Derulo (Talk Dirty).
Kaksi Stadin Justin Bieberin Purpose-levylle tuottamaa kappaletta (Children ja Get Used To It) toi myös Grammy-ehdokkuuden vuonna 2017.
Lisäksi Nico Stadi oli mukana tuottamassa Transparent-nimistä tv-sarjaa. Parhaillaan hänellä on työn alla musikaaliversio Humiseva Harju-romaanista (Wuthering Heights).