Uskonnon merkitys Yhdysvaltain kulttuurissa ja politiikassa on perinteisesti ollut suuri. Siinä missä sekularisaatio on muovannut eurooppalaista yhteiskuntaa jo pitkään, vastaava kehitys on vasta viime vuosina ottanut vauhtia alleen Yhdysvalloissa. Mitä tämä tarkoittaa Yhdysvaltain tulevaisuudelle?
Yhä harvempi Yhdysvalloissa mieltää itseään kristityksi tai kokee kuuluvansa mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Vielä 2000-luvun alussa jopa yli 70 prosenttia yhdysvaltalaisista kertoi kuuluvansa kirkkoon, synagogaan tai moskeijaan, mutta kaksikymmentä vuotta myöhemmin lukema on ensimmäistä kertaa 1930-luvulla alkaneessa mittaushistoriassa pudonnut alle puoleen. Samaan aikaan uskonnollisesti sitoutumattomien määrä on kasvanut nopeaan tahtiin, minkä on katsottu myös selittävän uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvien romahtanutta määrää.
Uskonnollisesti sitoutumattomat eli henkilöt, jotka eivät identifioidu minkään uskonnollisen ryhmän jäseneksi (”none”), ovat yhdessä ateistien ja agnostikkojen kanssa nykyisessä kehityksessä vauhdikkaimmin kasvava uskonnollinen ryhmä. Sitoutumattomat laajasti ymmärrettynä muodostavat jo yli 20 prosenttia amerikkalaisista, joidenkin arvioiden mukaan jo tätäkin suuremman osan. Vielä 1970-luvulla itsensä ei uskonnolliseen ryhmään kuuluvaksi kertoi kokevansa vain alle 5 prosenttia väestöstä. Ennusteiden perusteella sitoutumattomista tulee lähitulevaisuudessa suurin uskonnollinen ryhmä Yhdysvalloissa.
Amerikkalaiset ja uskonto
On hätkähdyttävää, millainen muutos Yhdysvalloissa on tapahtunut. Vaikka Yhdysvaltain perustuslaki on vuodesta 1791 lähtien taannut kansalaisilleen uskonnonvapauden, tämä vapaus ei ole kuitenkaan käytännössä tarkoittanut vapautta uskonnosta. Uskonnolla on ollut keskeinen, jopa poikkeuksellinen rooli Yhdysvalloissa.
Ajatus Yhdysvalloista kristittynä kansakuntana ei kuitenkaan ollut vallitseva vielä kansakunnan syntyessä. 1700-luvun loppupuolella kansakunta eli hetken jopa hiljaiseloa uskonnollisesti – on arvioitu, että kirkkoon kuuluneita oli vuonna 1776 jopa vain 10 prosenttia väestöstä. Vuosisadan taitteessa kuitenkin uskonnollisen herätyksen aalto pyyhkäisi maan yli ja se kietoutui nopeasti yhteen kansakunnan rakentamisen kanssa. Syntyi käsitys Yhdysvalloista ei vain kristittynä vaan protestanttisena valtiona, jollaiseksi maan perustajaisät olivat sen luoneet.
Ranskalainen diplomaatti Alexis de Tocqueville havainnoi uskonnon erityistä valta-asemaa Yhdysvalloissa matkatessaan maassa 1830-luvulla. Tocqueville totesi, että huolimatta siitä, että Yhdysvalloissa uskonto ja valtio on erotettu toisistaan, uskonto on aivan poliittisten instituutioiden keskiössä: ”Jos poliittinen toimija hyökkää uskonnollista yhteisöä vastaan, tämä ei välttämättä estä edes kyseisen yhteisön jäseniä tukemasta häntä; mutta jos hän hyökkää kaikkia uskonnollisia yhteisöjä vastaan, kaikki hylkäävät hänet ja hän jää yksin.”
Uskonnottomuus Yhdysvaltain historiassa
Samaan aikaan amerikkalaisuuden ja kristinuskon kietoutuessa yhteen, amerikkalaisten uskonnottomien määrä alkoi kasvaa. Ajanjaksoa 1800-luvun puolivälistä 1900-luvun alkuun on tavattu kutsua vapaa-ajattelun kulta-ajaksi. Oman aikansa ”sitoutumattomat”, vapaa-ajattelijat, pyrkivät nostamaan perustajaisien perustuslakiin kirjaamat valtion ja kirkon erottavat ihanteet jälleen keskiöön ja tunnustamaan uskonnottomien aseman amerikkalaisina.
Ateismin muuttaminen salonkikelpoiseksi ei ollut kuitenkaan helppoa. Suurimmalle osalle 1800-luvun amerikkalaisia ateismi oli lähes synonyymi moraalittoman kanssa. Ateistiksi leimautuminen oli asia, jota jopa monet kaikista radikaaleimmat uudistajat pyrkivät välttämään. Vapaa-ajattelun kultakauden himmentyessä ensimmäisen maailmansodan kolkuttaessa ovelle, tilanne ei ollut muuttunut. Päinvastoin amerikkalaiset uskonnottomat kipuilivat aivan 2000-luvulle asti yhteiskunnallisen hyväksynnän kanssa. Erilaisissa kyselytutkimuksissa erityisesti ateistit erottuivat pitkään muista vähemmistöryhmistä poikkeuksellisen epäluotettavana pidettynä ihmisryhmänä.
Yhtenä selittävänä tekijänä sitoutumattomien määrän kasvulle onkin nähty uskonnottomuuden sosiaalisen stigman vähentyminen. Tämän myötä vastaajat uskaltavat kyselytutkimuksissa ilmaista aiempaa rehellisemmin, että he eivät koe kuuluvansa mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Sitoutumattomat siis eivät ehkä ole määrältään kasvaneet aivan niin dramaattisesti, vaan he tulevat paremmin edustetuksi nykyisissä kyselytutkimuksissa.
Vaikka muutos on ollut selkeä ja myös ateistiksi tai agnostikoksi identifioituvien määrä on kasvanut, on syytä huomioida, että ateisteihin kohdistuvat ennakkoluulot eivät ole kadonneet. On edelleen hyvin eri asia sanoa olevansa sitoutumaton kuin ateisti.
Uskonnottomat demokraatit, uskonnolliset republikaanit
Vuonna 2018 Yhdysvaltain kongressissa koettiin historiallinen hetki, kun kaksi kongressiedustajaa perusti virallisen vapaa-ajattelijoiden ryhmän. Ryhmä määrittelee tehtäväkseen puolustaa valtion ja uskonnon eroa sekä ajaa lainsäädäntöä järkeen ja tieteeseen perustuen. Ryhmä on paperilla kaksipuolueinen, mutta käytännössä sen kaikki jäsenet ovat demokraatteja.
Myös kyselytutkimusten perusteella uskonnottomat äänestävät useimmiten demokraatteja. Republikaanien äänestyspohja taas on demokraatteja voimallisemmin valkoisista kristityistä koostuva. Tarkoittaako käsillä oleva uskonnollisuuden murros ja uskonnollisesti sitoutumattomien määrän dramaattinen kasvu etua demokraateille taistelussa tulevaisuuden äänestäjistä? Tämä on mahdollista, mutta asia ei ole aivan niin yksiselitteinen.
Uskonnolla ja uskonnottomuudella on suuri vaikutus siihen, miten ihmiset näkevät ja kokevat maailman – ja keitä he äänestävät. Kuitenkaan nämä kategoriat eivät toimi tyhjiössä, vaan risteävät muiden kategorioiden kanssa, kuten rodun ja luokan. Kun uskonnollisesti sitoutumattomien määrä on kasvanut, ryhmästä on tullut monimuotoisempi. Uskonnollisesti sitoutumattomat eivät ole yhtä selkeä ryhmä kuin ateisteiksi tai agnostikoiksi identifioituvat, jotka erikseen tarkasteltuna ovat tilastojen valossa usein korkeasti koulutettuja, valkoisia ja miehiä. Uskonnollisesti sitoutumattomat taas eivät ole ateisteihin verrattuna selkeästi liberaaleja, vaan joukko on hyvin kirjava arvopohjaltaan ja taustoiltaan. Ei täten olekaan yllättävää, että kaikki sitoutumattomien ryhmään kuuluvat eivät koe juuri demokraattisen puolueen ajamia asioita omakseen.
Aika näyttää, millaiseksi poliittiseksi voimaksi sitoutumattomien ryhmä muodostuu. Vaikka tällä hetkellä julkiateisti Yhdysvaltain presidenttinä ei näytä todennäköiseltä, uskonnollisen kuulumisen ja amerikkalaisuuden löyhentyvä side voi johtaa yllättäviin lopputuloksiin.
***
Suvi Karila on tohtorikoulutettava Turun yliopistolla ja tällä hetkellä hän toimii myös SAM Helsingin toimistokoordinaattorina. Karila on erikoistunut uskonnottomuuden kulttuurihistoriaan Yhdysvalloissa.