Ilmaston ja sään politisoituminen ei ole vain nykypäivän ilmiö. Yhdysvaltoihin 1900-luvun alussa muuttaneet suomalaiset asuttaja-siirtolaiset käsittelivät sääolosuhteita ja niiden vaikutuksia arkeensa sosialistisessa Toveritar-lehdessä. Säästä kirjoittamalla jaettiin arkisia tietoja Yhdysvaltojen eri alueiden ilmastoista, kommentoitiin poliittisia aiheita ja otettiin uutta kotimaata haltuun tiedollisesti. Historialliset sääkäsitykset liittyvät myös kolonialismiin ja ilmastonmuutokseen. Nämä ovat kulttuurisia ilmiöitä, jotka kytkeytyvät toisiinsa niin menneisyydessä kuin nykypäivänäkin.
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen
Ilmasto ja sää ovat nykypäivänä erittäin politisoituneita aiheita. Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos voimistaa sään ääri-ilmiöitä ja tätä kirjoittaessa esimerkiksi Atlantin hurrikaanikaudesta on ennustettu normaalia aktiivisempaa. Ihmiskunnalla ei vaikuta enää olevan vaihtoehtoja, vaan elämme pakotetun ilmastonmuutokseen sopeutumisen aikaa.
Ilmaston ja sään poliittisuus tai ilmastonmuutokseen sopeutuminen eivät kuitenkaan ole vain nykypäivän ilmiöitä. Monet Yhdysvaltojen alkuperäiskansat ovat joutuneet pakotetusti sopeutumaan uusiin ilmastoihin, kun heitä on pakkosiirretty esivanhempiensa mailta toisiin osavaltioihin ja ilmastoihin. Pakkosiirtojen myötä ”vapautuneita” maita hyödynsivät myös suomalaiset asuttaja-siirtolaiset, joita alkoi 1870-luvulta alkaen saapua enenevissä määrin ”kultamaaksi” nimettyyn Pohjois-Amerikkaan. Näiden maahanmuuttajien ilmastosopeutuminen oli kuitenkin vapaaehtoista toisin kuin pakkosiirrettyjen alkuperäiskansojen – tai nykypäivän ilmastopakolaisten.
Uudessa kotimaassa suomalaiset asettuivat asumaan mieluiten toisten suomalaisten lähistölle, ja yhteyksiä muualla asuviin suomalaisiin pidettiin yllä sanomalehtien välityksellä. Useissa lehdissä julkaistiin lukijoiden kirjoittamia tekstejä. Yhteydenpito paikallista laajemmin mahdollisti suomen kielen ja kulttuurin ylläpidon sekä tarjosi tietoa elämisen mahdollisuuksista, kuten ilmastosta, muualla Yhdysvalloissa. Oleellista näissä jutuissa oli vertaisuus: toisen suomalaisen kirjoittama tieto koettiin tärkeänä ja relevanttina.
Nimimerkki ”Maiju” kirjoittaa havaintojaan Yhdysvaltojen eri osavaltioista sosialistisen Toveritar-lehden etusivun jutussa 11.4.1916.
Naistenlehti Toveritar ja sosialistiset sääraportit
Työväenliikkeen piirissä sanomalehtien lukijoiden kirjoittamat tekstit valjastettiin myös agitaatioon. Niiden kautta puhuteltiin toisia suomalaisia ja rohkaistiin poliittisen toiminnan piiriin. Sosialistinen naistenlehti Toveritar, jota julkaistiin Astoriassa, Oregonissa vuosina 1911–1930, julkaisi runsaasti esimerkiksi paikkakuntakirjeitä. Lehteä tilattiin ympäri Yhdysvaltoja ja Kanadaa ja siitä tuli yksi tilatuimmista suomenkielisistä poliittisista lehdistä 1920-luvulla. Paikkakuntakirjeissä lehden lukijat kertoivat paikallisista tapahtumista, kuten poliittisesta toiminnasta ja työmahdollisuuksista sekä luonnosta. Toverittaressa kirjoitetaan usein siitä, millaisissa sääoloissa paikkakunnalla eletään ja millaisia vaikutuksia luonnonilmiöillä on ollut työläisten arkeen.
Paikkakuntakirjeissä tavoitellaan tuttavallista, puhetilanteen kaltaista välitöntä ilmaisua. Tässä mielessä paikkakuntakirjeiden sääraportit muistuttavatkin kasvokkaista small talkia. Säästä puhuminen ja kirjoittaminen tarjoavat keinon avata vuorovaikutustilanne ja kasvokkaisessa keskustelussa sääpuheella myös pidetään keskusteluyhteyttä yllä. Tyypillisessä Toverittaren paikkakuntakirjeen sääraportissa kuvataan, kuinka viime päivät ovat olleet lumisia, sateisia tai herttaisen aurinkoisia. Sää saa kirjeissä kuitenkin myös poliittisia merkityksiä: kurja sää rinnastuu usein työväenluokan kokemaan sortoon tai maailmanpoliittisiin mullistuksiin, kuten ensimmäiseen maailmansotaan.
Vuodenaikaisvaihteluita tulkittiin niin ikään sosialististen linssien läpi. Kesäinen sää tarjosi kokemuksen hetkellisestä vapautuksesta tunkkaisista asumuksista ja kapitalismin kahleista, kun vapaa-aikaa oli mahdollista viettää myös ulkona luonnossa. Samalla kesäsää muistutti siitä, ettei vapaaksi oletettu luonto ollut kaikkialla työväenluokan käytettävissä: kauneimmat puistot, yksityiset rannat ja kansallispuistot olivat usein työväenluokan saavuttamattomissa. Syksy palautti sosialistit työväenluokan realiteettien äärelle: he joutuivat palaamaan viluisiin ja vetoisiin asumuksiinsa kapitalismin orjiksi, mikä muistutti heitä luokkataistelun tärkeydestä. Ilman luokkataistelua työväenluokka kärsisi ”ikuisesta talvesta”. Talviset, suomalaisille tutut ja sopivat säätkään eivät innoittaneet sosialisteja nauttimaan lumileikeistä, koska takaraivossa jyskytti luokkataistelun tarve. Sopivasta säästä ja luonnosta voisi todella nauttia vasta luokkataistelun tuolla puolen, vertauskuvallisen sorrettujen kevään saapuessa.
Nimimerkki T. M. kirjoittaa Toverittaressa 13.4.1920 julkaistussa tekstissään kevään tulosta ja ilmojen lämpenemisestä sekä pohtii ”koskahan koittaa se sorrettujen kevät”.
Ilmasto, kolonialismi ja nykypäivä
Eurooppalainen asutuskolonialistinen ajatus Atlantin takana odottavasta ”kultamaasta” lupasi myös suomalaisille parempia elinoloja ja ”vapaata maata”. Näitä alkuperäiskansoille alun perin kuuluneita alueita asutettiin konkreettisesti rakentamalla suomalaisasutuksia, mutta myös sopeutumalla kulttuurisesti uuteen ilmastoon esimerkiksi säästä kirjoittamalla.
Kirjoituksissa ilmastoa ja säätä suomalaistetaan ja silloinkin, kun sään kerrotaan olevan perin ”epäsuomalainen”, luonto lunastetaan omaksi löytämällä siitä suomalaisille sopivia piirteitä. Samalla sääraporteissa jaetaan ilmastoon ja säähän liittyvää ruohonjuuritason tietoa. Asutuskolonialistisiin pyrkimyksiin kuuluikin myös ilmaston ja sään tiedollinen haltuunotto. Alkuperäiskansojen tuhansien vuosien aikana kerryttämä tieto esimerkiksi nykyisen Yhdysvaltojen eri ilmastoihin sopivista viljelykasveista, kasvatusmenetelmistä ja sadonkorjuusta saatettiin sivuuttaa ”vanhanaikaisina” tai ”tehottomina”. Näillä keinoin alkuperäiskansojen oikeutusta näihin alueisiin heikennettiin.
Kirjoittajat kirjoittavat erittäin harvoin alkuperäiskansojen kokemasta sorrosta ja näkivät itsensä uhreina. ”Kultamaan” lupaukset paremmasta elämästä on sosialistinaisten mukaan petetty, kun suomalainen työväki kärsii kapitalistisesta sorrosta ja päälle päätteeksi nurinkurisesta säästä. Samaan aikaan monet olivat pakotettuja työskentelemään voimakkaasti teollistuvassa kapitalistisessa yhteiskunnassa, joka riisti niin alkuperäiskansoja kuin luontoakin.
Ymmärtämällä ilmastoon liittyviä historiallisia käsityksiä ja merkityksiä on mahdollista hahmottaa myös siirtolaisuuteen ja kolonialismiin liittyviä eriarvoistamisen rakenteita. Nämä rakenteet ovat yhä nykyään läsnä Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa. Esimerkiksi monet alkuperäis- ja globaalin etelän kansat joutuvat (yhä edelleen) pakotetusti sopeutumaan ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen suhteellisesti enemmän kuin valkoinen valtakulttuuri. Historiallisista syistä heillä on usein myös vähemmän resursseja sopeutumiseen.
Sää on alati ajankohtainen aihe, josta juttelemme puolitutun kanssa ja johon liittyviä valtavan isoja tulevaisuuden päätöksiä tehdään kansallisissa ja kansainvälisissä poliittisissa elimissä. Sää siis lävistää elämäämme kaikkialla ja koskettaa kaikkia ihmiskulttuureja rakentamisesta pukeutumiseen, rituaaleihin, perinteisiin, arkeen ja politiikkaan. Suosittelenkin seuraamaan niin loppukesäisten säiden vaihtumista syksyksi kuin sitäkin, miten ilmastoon, alkuperäiskansoihin ja maahanmuuttoon liittyviä teemoja käsitellään tämän vuoden Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa.
***
Lotta Leiwo (FM) työskentelee väitöskirjatutkijana Helsingin yliopistossa. Folkloristiikan tutkimusalan väitöskirjassaan Leiwo tutkii suomalaisten asuttaja-siirtolaisnaisten ilmastoon liittyvää tietoa, sään merkityksiä ja arjen asutuskolonialismia 1900-luvun alun Yhdysvalloissa.
Helsingin yliopiston tutkijaprofiili <https://researchportal.helsinki.fi/en/persons/lotta-leiwo>
Väitöskirjatutkimus Instagramissa <https://www.instagram.com/selma_tati_ja_toverittaret/>
Väitöskirjatutkimus Facebookissa <https://www.facebook.com/61557602071046>
The expert article is part of a series of columns on current US issues written by the Finnish American Studies Association (FASA) for SAM Magazine.