Yhdysvaltojen jo yli 20 vuotta käymä terrorismin vastainen sota on tuottanut uuden veteraanikirjailijasukupolven. Usein näiden sotilaskirjailijoiden tuotantoa leimaa vahva kriittisyys niin Yhdysvaltojen sisä- kuin ulkopolitiikkaa kohti. Samalla ne myös kritisoivat sotilaan asemaa amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Nykyamerikkalainen veteraanikirjallisuus tarjoaa näin ainutlaatuisen näkökulman amerikkalaisuuden kipupisteisiin.
Yhdysvaltojen vetäytyminen Afganistanista elokuussa 2021 oli spektaakkeli, joka kulminoitui kaaokseen Kabulin lentokentällä. Sodan sekasortoisella päätösvaiheella oli myös vahva symbolinen ulottuvuus, joka herätti Yhdysvalloissa tyypilliseen tapaan polarisoitunutta keskustelua terrorismin vastaisen sodan merkityksestä.
Tästä huolimatta 20 vuotta jatkunut sota terrorismia vastaan näyttäytyy useimmille amerikkalaisista melko kaukaisena ja abstraktina asiana. Verrattain pieni kaatuneiden määrä, maantieteellinen etäisyys taistelukentiltä, sekä palveluksen keskittyminen sotilassukuihin ovat kaikki osaltaan vaikuttaneet tapaan, jolla sodasta on tullut jatkuvasti läsnä oleva, mutta samalla näkymätön voima amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Paradoksaalisesti sukupolven mittainen sota on johtanut samanaikaisesti amerikkalaisen yhteiskunnan militarisoitumiseen sekä siviiliväestön ja asevoimien välisen kuilun kasvamiseen.
Näkymättömyys heijastuu myös mediaan. Dokumentteja, kuten Restrepo (2010) ja Korengal (2014), lukuun ottamatta erityisesti Afganistanin sota on loistanut suurelta osin poissaolollaan niin valkokankailta kuin tv-ruuduilta. Yhdysvaltojen sota Irakissa puolestaan näyttäytyy merkittävämpänä: elokuvat kuten American Sniper (2015) sekä Hurt Locker (2009) keräsivät ilmestyessään sekä kriittistä että yleisömenestystä.
Siitä huolimatta terrorismin vastainen sota ei ole tuottanut samanlaisia amerikkalaisen elokuvan merkkiteoksia kuten Vietnamin sota, jonka aiheuttama kansallinen trauma läpikäytiin valkokankailla ympäri maailmaa. Terrorisminvastaisen sodan kertomus onkin jäänyt varsin yksipuoleiseksi amerikkalaisessa populaarikulttuurissa keskittyen lähinnä jalkaväen ja erikoisjoukkojen kokemuksiin.
Sotilaskuvan murtumat
Nykyamerikkalainen veteraanien kirjoittama kirjallisuus tarjoaa ainutlaatuisen kanavan ymmärtää sukupolven mittaisen sodan vaikutuksia Yhdysvaltoihin ja auttaa kontekstualisoimaan maata ravistelevia yhteiskunnallisia levottomuuksia.
Samalla veteraanien kirjoittama kirjallisuus runoista omaelämänkertoihin tarjoaa lukijalle vaihtoehtoisia ja vähälle huomiolle jääneitä perspektiivejä Yhdysvaltain historian pisimpään sotaan. Naisveteraanien elämänkerrat, kuten Theresa Fazion Fidelis (2020) ja Anuradha Bhagwatin Unbecoming (2019), tarjoavat näkökulman tapoihin, joilla naiset navigoivat merijalkaväen maskuliinisuuden määrittämiä rakenteita. Näin ne murtavat miehisyyteen pohjaavaa sotilaskuvaa.
Nykyveteraanikirjailijat haastavat myös lukijan pohtimaan vastakkainasetteluun pohjautuvaa viholliskuvaa. Elliot Ackerman kuvaa Afganistanin sotaa romaanissaan Green on Blue (2015) kokonaan afgaaninäkökulmasta. Brian Turner puolestaan tarkastelee runoudessaan sotilaiden samaistumista irakilaisiin haastaen näin mustavalkoisen viholliskuvan. Esimerkiksi runossaan ”2000 lbs.” Turner maalaa kuvan itsemurhaiskun jälkeisestä kaaoksesta tavalla, joka ei keskity pelkästään amerikkalaisiin sotilasuhreihin, vaan sisällyttää irakilaiset siviilit tasavertaisina yksilöinä ja uhreina.
Yhteiskunnan railot
Monissa nykyamerikkalaisissa veteraaniteksteissä esiintyykin paradoksaalinen taipumus yhtäaikaiseen samaistumiseen ”vihollisväestön” kanssa ja vieraantumiseen kotoa. Se heijastaa syvenevää railoa amerikkalaisen siviiliväestön ja asevoimissa palvelevien välillä. Sama railo heijastuu myös sodasta palaavien veteraanien kokemuksia käsittelevässä kaunokirjallisuudessa.
Moni Phil Klayn palkitun novellikokoelman Redeployment (2014) tarinoista käsittelee sodasta palaamisen ja siviilielämään sopeutumisen vaikeuksia kulttuurissa, joka näennäisesti arvostaa sotilaita mutta on vieraantunut sodan vaikutuksista. Scott Beauchamp puolestaan pohtii esseekokoelmassaan Did You Kill Anyone? (2020) sitä miten amerikkalaisen yhteiskunnan yksilökeskeisyys näyttäytyy vieraannuttavana tekijänä yhteisöllisyyteen nojaavan sotilasidentiteetin kanssa.
Nykyamerikkalainen veteraanikirjallisuus käsittelee kriittisesti kotimaan väkivaltaisuuden ja Yhdysvaltojen lukuisten sotien historiallista yhteyttä. Roy Scrantonin War Porn (2016) on kuvaus terrorismin vastaisen sodan alkuvaiheista ja amerikkalaisen sotilaan myyttisen mediakuvan rakentumisesta. Teokset kuten Phil Klayn Missionaries (2020) ja Matt Gallagherin Empire City (2020) puolestaan kommentoivat päättymätöntä sotaa ja amerikkalaisen yhteiskunnan kiihtyvää militarisoitumista. Samalla ne kritisoivat suuren yleisön apaattisuutta niin sotia kuin sotilaita kohtaan.
Dewaine Farrian romaani Revolutions of All Colors (2020) käsittelee väkivallan roolia amerikkalaisen maskuliinisuuden määrittelyssä. Romaani kommentoi myös vahvasti afroamerikkalaisen kokemuksen ja asepalveluksen usein ristiriitaista historiallista suhdetta.
Sodan värit
Huolimatta Yhdysvaltojen vetäytymisestä Afganistanista, jatkuu terrorisminvastainen sota muilla sotanäyttämöillä ympäri maailmaa. Yhdysvaltalaisveteraanien kirjoittama kirjallisuus tarjoaa monipuolisia ja usein hyvinkin kriittisiä näkökulmia sukupolven kestäneen sodan vaikutuksiin niin kotona kuin ulkomailla.
Veteraanikirjallisuuden kertomukset purkavat ylipatrioottista sotilaskuvaa tarjoamalla vaihtoehtoisia kokemuksia ja perspektiivejä sukupolven mittaiseen konfliktiin. Näin kertomusten sotilashahmo nivoutuu kiinteästi amerikkalaisuutta määritteleviin kipukohtiin, kuten rotu, sukupuoli ja seksuaalisuus. Näin se kontekstualisoi päättymättömän sodan yhteiskunnallisia vaikutuksia. Veteraanien kirjoittama kirjallisuus auttaakin ymmärtämään amerikkalaisuuden menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta uudessa valossa.
Terrorisminvastaisen sodan amerikkalaisten veteraanien kirjallisuudella on myös annettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Artikkelissaan suomalaisista Afganistanin veteraaneista, Ilmari Käihkön haastattelema sotilas kuvaa kokemuksiensa kertomista ulkopuolisille kuin yrittäisi ”selittää värejä sokealle.”
Kaunokirjallisuus auttaa meitä samaistumaan kokemuksiin, jotka ovat meille täysin vieraita. Parhaimmillaan sotakirjallisuus tarjoaakin tien isänmaallisen hurmoksen läpi ja kohti jotain syvempää. Tarinat voivat auttaa meitä ymmärtämään sodan ristiriitoja ja tapoja, joilla yksilöt jäsentävät sodan kokemuksia.
Amerikkalainen nykyveteraanikirjallisuus auttaa näin ymmärtämään myös suomalaisten Irakissa ja Afganistanissa palvelleiden veteraanien palvelusolosuhteita ja näkemään pienen häivähdyksen niistä väreistä, joille muuten olisimme sokeita.
***
Ari Räisänen työskentelee nuorempana tutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Hänen väitöskirjansa käsittelee nykyamerikkalaisen veteraanikirjallisuuden vastakertomuksia.
Asiantuntija-artikkeli on osa Finnish American Associationin (FASA) SAM Magazinelle kirjoittamaa ajankohtaisten Yhdysvallat-aiheiden kolumnisarjaa.