Olen vuosikymmeniä seurannut evankelikaalista liikettä Yhdysvalloissa ja kuunnellut lukemattomia puheita tunnetuilta TV-evankelistoilta, kuten Billy Graham, Pat Roberts, T.D. Jakes, Joel Osteen, Benny Hinn, Joyce Meyer ja Paula White. Myös Donald Trumpin tiedetään kuuntelevan evankelikaalisia vaikuttajia, ja hänen puheissaan ja ajatusmaailmassaan toistuvatkin useat näiden vaikuttajien puheista tutut fraasit ja viitteet, joista muutamia nostan tässä tekstissä esille. Evankelikaalisten kristittyjen vaikutusta saattaa olla vaikea ymmärtää tai nähdä Suomesta käsin, ja tietyt kielelliset anekdootit sekä viittaukset voivat tuntua kovin vierailta, jollei ole istunut kuuntelemassa näiden megakirkkojen ja TV-evankelistojen puheita.
Tiettävästi ensimmäinen TV-evankelista oli kanadalaisamerikkalainen Aimee Semple McPherson, joka vaikutti 1920–1930 luvulla. McPherson oli edelläkävijä joukkotiedotusvälineiden käyttämisessä sekä uskonnollisten jumalanpalvelusten että lahjoitusviestien laajempaan levittämiseen; hän käytti radiota sekä yleisön että tulojen houkuttelemiseen populaariviihteen kasvavan vetovoiman avulla ja perusti myös ensimmäisen niin sanotun megakirkon. Hänen perustamansa Foursquare-seurakunta, jonka historiaan kuuluu monia skandaaleita, on edelleen toiminnassa. TV-evankelistoiden vaikutuksella amerikkalaisessa kulttuurissa on siis pitkät perinteet, eikä kyse ole vain tämän ajan ilmiöstä.
Donald Trumpin presidenttiyteen liittyen poikkeuksellista oli kuitenkin se, miten voimakkaasti evankelikaaliset kristityt asettuivat hänen tuekseen vuoden 2016 presidentinvaaleissa. Tämä tuki ei perustunut pelkästään poliittiseen ideologiaan, vaan myös äänestäjien syvään hengelliseen vakaumukseen, jossa Trump nähtiin jumalan valitsemana johtajana. Evankeelikaalisten kristittyjen vaikutus näkyi ja näkyy Trumpin retoriikassa edelleen erityisesti siinä, miten hengellisiä käsitteitä käytetään oikeuttamaan ja puolustamaan hänen presidenttiyttään.
Hengellinen tilaisuus Gatewayn megakirkossa Teksasissa.
Noitavaino ja evankelikaalinen retoriikka
Yksi Trumpin presidenttiyden keskeisistä retorisista keinoista oli termi "noitavaino", jota hän käytti kuvaamaan häneen kohdistuvia syytöksiä ja tutkimuksia. Tämä termi, joka juontaa juurensa syvälle evankelikaaliseen ajatteluun, symboloi hengellistä hyökkäystä jumalan valittuja vastaan. Evankelikaaliset kristityt, jotka näkevät maailman hengellisen taistelun kenttänä, tulkitsivat Trumpin kohtaamat poliittiset vastoinkäymiset osana tätä laajempaa taistelua pahoja voimia vastaan. Tällaisessa maailmankuvassa Trump ei ollut vain poliittinen johtaja, vaan hengellisen sodan keskeinen hahmo, jota vastustettiin, koska hän oli jumalan suunnitelmassa tärkeässä asemassa.
Vaikka evankelikaalisten kristittyjen joukossa ei ollut vain yhtä ääntä, monet johtavat hahmot, kuten pastori Paula White, vahvistivat tätä edellä kuvattua retoriikkaa. White oli erityisen tärkeässä roolissa Trumpin hengellisenä neuvonantajana ja käytti noitavainon käsitettä korostaakseen, että Trump ei kohdannut vain maallista vastustusta, vaan hän oli hengellisen hyökkäyksen kohteena. Tämä retoriikka sai laajaa kannatusta evankelikaalisten kristittyjen keskuudessa, sillä he uskoivat, että Trump oli valittu suurempaan jumalalliseen tehtävään.
National Day of Prayer ja uskonnolliset tapahtumat
Evankelikaalisten kristittyjen vaikutus näkyi myös Trumpin presidenttiyden aikana järjestetyissä uskonnollisissa tilaisuuksissa, erityisesti National Day of Prayer -päivänä, jota juhlistettiin Valkoisessa talossa vuonna 2020. Näissä tilaisuuksissa korostettiin rukouksen ja hengellisen sodan merkitystä. Paula White, joka toimi yhtenä näiden tilaisuuksien johtajista, oli näkyvä hahmo, mutta tilaisuudet edustivat laajempaa evankelikaalisten kristittyjen yhteisön sitoutumista Trumpin hallintoon.
Tilaisuudet korostivat Trumpin hallinnon ja evankelikaalisen yhteisön läheistä suhdetta. Evankelikaalisten kristittyjen johtajat ja kannattajat näkivät nämä hetket merkkeinä siitä, että Trump oli heidän asiallaan ja että hän johti maata kohti hengellistä uudistusta. Trump nähtiin vahvana hengellisenä johtajana, vaikka hänellä ei ollut aiempaa näkyvää yhteyttä kristillisiin arvoihin tai tapoihin ennen presidenttikauttaan. Pastori White vakuuttaa PBS:n (Public Broadcasting Service) haastattelussa 2.10.2024, että Trump on ollut syvästi kristillinen läpi elämänsä. Haastattelussa White puhuu myös paljon siitä, miten Trump on vuosia ihaillut useita TV-evankelistoja. Hän mainitsee erityisesti Norman Vincent Pealen vaikutuksen Trumpin ajatteluun. Peale tunnetaan positiivisen ajattelun guruna ja henkilönä, joka yhdisti psykologian ja teologian ajattelussaan ja puheissaan.
Trump jumalan valittuna ja anteeksianto maallisista synneistä
Evankelikaaliset kristityt näkevät Trumpin usein jumalan valittuna johtajana, joka on asetettu johtamaan Yhdysvallat hengelliseen ja moraaliseen uudistukseen. Tämä ajatus juontaa juurensa Raamatun kertomuksiin, joissa jumala valitsi johtajia, jotka eivät aina olleet moraalisesti täydellisiä. Trumpin henkilökohtaiset skandaalit, hänen karkeat puheensa ja hänen arveluttava käytöksensä eivät estä evankelikaalisten kristittyjen tukea, koska he uskoivat, että jumala valitsee johtajansa omista syistään.
Paula White, jolla itsellään on muun muassa useiden avioliittojen ja -erojen kautta vähintään yhtä monisäikeinen tausta kuin Trumpilla, oli keskeinen hahmo tämän narratiivin tukemisessa, mutta näkemys on laajalle levinnyt evankelikaalisen yhteisön keskuudessa. Kun asiaa kysyttiin Whiteltä PBS:n haastattelussa, hän käytti esimerkkinä Raamatun tarinaa kuningas Saulista ja Daavidista, jotka olivat epätäydellisiä johtajia, mutta joita jumala käytti suurempiin tarkoituksiinsa. Tämä narratiivi mahdollistaa Trumpin virheiden ja skandaalien anteeksiannon evankelikaalisten kristittyjen keskuudessa.
Kamppailu hyvän ja pahan välillä
Evankelikaalisen kristillisyyden ytimessä on käsitys hengellisestä taistelusta hyvän ja pahan välillä. Tämä taistelu ilmenee edelleen voimakkaasti Trumpin retoriikassa, jossa hänen poliittiset vastustajansa kuvataan osana pahoja voimia ja uhkana jumalan suunnitelmalle. Tämä “hyvä vastaan paha” -ajattelu on peräisin Raamatun opetuksista, joissa maailma nähdään taistelukenttänä hengellisten voimien välillä. Evankelikaaliset kristityt tulkitsevat Trumpin vastustajien edustavan useimmiten liberaalia eliittiä, joka osana tätä hengellistä uhkaa vaarantaa heidän silmissään jumalan suunnitelman toteutumisen. Tällaisen retoriikan käyttö ei ole uutta Yhdysvaltain presidenttien puheissa, sillä muun muassa George W. Bush käytti tätä samaa hyvän ja pahan väliseen taistoon liittyvää retoriikkaa puheissaan.
Retoriikka, jossa hyödynnetään näitä hengellisiä käsitteitä, resonoi evankelikaalisen yhteisön keskuudessa. Tälle yhteisölle Trump ei ole vain poliitikko, vaan hengellisen sodan johtaja, joka taistelee jumalan nimissä pahoja voimia vastaan. Tämän retoriikan tukeminen vahvisti edellisessä vaalikampanjassa evankelikaalisten kristittyjen sitoutumista Trumpiin ja antoi heille syyn tukea häntä huolimatta hänen maallisista virheistään.
Johtopäätökset
Evankelikaalisilla kristityillä oli merkittävä vaikutus Donald Trumpin presidenttiyteen, ja heidän vaikutuksensa näkyy erityisesti hänen retoriikassaan. Käsitteet, kuten noitavaino, hengellinen taistelu hyvän ja pahan välillä, Trumpin näkeminen jumalan valittuna ja huonon käytöksen anteeksianto raamatullisten esimerkkien valossa, ovat keskeisiä Trumpin politiikassa ja retoriikassa. Pastori Paula White oli merkittävä hahmo näiden käsitteiden vahvistamisessa, mutta ne edustavat kuitenkin myös laajempaa evankelikaalisen yhteisön ajattelutapaa. Evankelikaaliset kristityt näkivät Trumpin johtajuuden osana hengellistä taistelua, jossa hänellä oli jumalallinen tarkoitus, vaikka hän ei ollutkaan täydellinen johtaja. Tämä uskonnollinen retoriikka auttoi luomaan Trumpille vahvan kannattajakunnan, joka tuki häntä poliittisista skandaaleista huolimatta.
Mikäli haluaa oppia tuntemaan tätä monille suomalaisille varsin tuntematonta ”kieltä”, suosittelen kuuntelemaan muutamia TV-evankelistojen tai megakirkkojen johtajien puheita kiinnittäen erityistä huomiota heidän käyttämiinsä kielikuviin tai vierailemaan Aimee Semple McPhersonin haudalla (Forest Lawn, Glendale, Kalifornia). Tuo massiivinen mausoleumi nimittäin kuvaa jollain absurdilla tavalla koko TV-evankelistojen syntyä ja vaikutusta amerikkalaiseen yhteiskuntaan.
Vielä on näkemättä, pureeko sama retoriikka edelleen vuoden 2024 vaaleissa.