Kuten kuka tahansa yhdysvaltalaista populaarikulttuuria seuraava tietää, maan eliittiyliopistojen kampukset ovat täynnä vehreitä lehtipuita, vanhoja tiilirakennuksia sekä koulujen huppareihin sonnustautuneita opiskelijoita. Tärkeä osa yliopistojen julkikuvaa ovat kaikkialta maailmasta tulevat opiskelijat ja tutkijat, joita maailman parhaisiin liitetty maine houkuttelee itärannikon Ivy League-yliopistoihin.
Kontrasti on suuri, kun nykypäivää vertaa 1900-luvun alkuun. Vielä 120 vuotta sitten valtaosa eliittiyliopistoista sulki ovensa niin kaikilta naisilta kuin myös afroamerikkalaisilta miehiltä. Intersektionaalinen tutkimusote mahdollistaa tämän epätasa-arvon analyyttisen lähestymisen.
Miesten ja naisten yliopistot
Yhdysvaltojen itärannikon kahdeksan huippuyliopistoa (Harvard, Princeton, Yale, Cornell, Columbia, Darthmouth, Brown ja University of Pennsylvania) ovat vakiinnuttaneet asemansa maailmanlaajuisesti tunnettuina instituutioina Ivy League-yhteisnimikkeen alla. Niistä kaikki nuorinta, 1860-luvulla perustettua Cornellin yliopistoa lukuun ottamatta, hyväksyivät perustamishetkellään ja pitkään sen jälkeenkin opiskelijoikseen vain miehiä. Korkeakoulutus, sen sisällöt ja rakenteet omaksuttiin Yhdysvaltoihin pitkälti Euroopasta ja yliopistojen alkuperäinen tehtävä olikin kouluttaa papistoa, virkakuntaa sekä muuta sivistyneistöä siirtokuntien ja myöhemmin osavaltioiden palvelukseen.
Kun sitten 1800-luvun aikana myös naisten vaatimukset päästä yliopistoihin kävivät äänekkäämmiksi, joutuivat vanhat yliopistot pohtimaan suhtautumistaan mahdollisiin naisopiskelijoihin perinteisen miesvaltaisilla kampuksilla. Kun monet 1800-luvulla perustetut ja osavaltioiden ylläpitämät julkiset korkeakoulut avasivat ovensa molemmille sukupuolille, valtaosa idän vanhoista yksityisistä yliopistoista suhtautui jyrkän kielteisesti naisten sisäänpääsyyn.
Jonkinlainen ratkaisu ongelmaan löydettiin omien naisyliopistojen perustamisesta. Näin muotoutui 1800-luvun aikana Seven Sisters-verkosto, jonka seitsemän yliopistoa (Radcliffe, Barnard, Wellesley, Bryn Mawr, Vassar, Mount Holyoke ja Smith) pyrkivät muodostamaan naisten vastineen Ivy League-yliopistoille. Osa niistä toimi myös tiiviissä yhteistyössä miesyliopistojen kanssa ja sijaitsi lähellä niiden kampuksia. Mutta miksi naisten ja miesten opiskelua samoissa luentosaleissa vastustettiin niin ankarasti?
Ihmiskunnan evoluutio ja yhdysvaltalaisen sivilisaation puolustus
Yliopistojen asenteiden taustalla olivat vähitellen 1700-luvulta lähtien kehittyneet käsitykset rodusta ihmiskuntaa eri ryhmiin ja ennen kaikkea erilaiset luontaiset kyvyt omaaviin ryhmiin jakavana käsitteenä. Ne saivat pontta 1800-luvulla luonnontieteilijä Charles Darwinin evoluutioteoriasta ja siirtyivät pian sosiologi Herbert Spencerin kautta myös yhteiskunnalliseen ajatteluun.
Näin eri yhteisöjä ja kansoja alettiin asettaa evolutiivisen kehityksen eri kehitystasoille niiden kulttuurin, kielen, fyysisten ominaisuuksien ja teknologisten innovaatioiden perusteella. Todellisuudessa tämän jaottelun tieteellinen pohja oli olematon, ja sen ensisijainen tavoite oli puolustaa euro-amerikkalaista ylemmyyttä ja valkoisten suurvaltojen valta-asemaa suhteessa muihin ryhmiin kansallisesti ja myöhemmin myös globaalisti.
Mitä tekemistä tällä kaikella oli sitten yhdysvaltalaisen yliopistokoulutuksen kanssa? 1800-luvun loppuun mennessä ajatus valkoisen sivilisaation edistyksellisyydestä ja tuon edistyksen turvaamisesta Yhdysvaltojen sisällä läpäisi maan kansallisen itseymmärryksen.
Näin koulutuksesta ja yliopistoista sen korkeimpana asteena tuli paikka, jossa maan tulevaisuutta rakennettiin – olivathan opiskelijat heitä, joiden harteilla vastavalmistuneina lepäsi sekä yhteiskunnallisten instituutioiden puolustaminen että tulevien sukupolvien kasvattaminen.
Rotuun perustuvat argumentit toimivat perusteluina afroamerikkalaisten sorrolle ja ulossulkemiselle yliopistoista. Erot yliopistojen välillä olivat kuitenkin suuret – esimerkiksi ensimmäinen afroamerikkalainen, Richard Theodore Greener, valmistui Harvardista jo vuonna 1870, kun taas John Howard oli Princetonissa ensimmäinen samaan yltänyt vasta vuonna 1947.
Sivilisaation puolustajien näkökulmasta rodullinen edistys muokkasi naisilla ja miehille omat, erilliset ominaisuutensa ja tehtävänsä. Naisilta odotettiin hienostuneisuutta ja lempeyttä, miehiltä itsekuria ja luonteenlujuutta ja molemmilta fyysistä terveyttä ja sopusuhtaisuutta. Ennen kaikkea rodullisen kehityksen puolestapuhujien mielestä oli tärkeää, että naiset olisivat selkeästi naisellisten ihanteiden mukaisia ja miehet miehisten. Kaikenlainen epämääräisyys tällä saralla tai toisen sukupuolen raameihin mukautuva yksilö nähtiin osoituksena sivilisaation rappeutumisesta ja valta-aseman menetyksestä.
Näin ollen naisten ja miesten kouluttaminen samoilla kampuksilla uhkasi joidenkin aikalaisten silmissä tarkan sukupuolieron säilymistä ja siten sivilisaation kehitystä. Ylipäätään naisten korkeakoulutusta pidettiin heille potentiaalisesti hengenvaarallisena kokeiluna, joka saattaisi tehdä heistä miesmäisiä tai pahimmillaan kuluttaa loppuun kehoiltaan ja mieleltään hennompien naisten voimavarat. Siksi monien mielestä edes miesten yliopistojen tuli puolustaa rodullista kehitystä ja säilyä vapaana vaarallisista uusista vaikutuksista, vaikkei naisten kouluttautumista pystyttäisikään täysin estämään.
Rodun ja sukupuolen käsitteiden tutkimuksesta
Eliittiyliopistojen vastarinta alkoi vähitellen romuttua vasta 1960–70-luvuilla. Silloin valtaosa Ivy Leagueyliopistoista suostui viimein hyväksymään myös naisia opiskelijoikseen ja suunnilleen samoihin aikoihin luovuttiin myös enemmän tai vähemmän virallisista afroamerikkalaisten opiskelijoiden kiintiöistä. Nykyisin valtaosassa eliittiyliopistoista naisten ja miesten osuus opiskelijoista on tasoissa, mutta afroamerikkalaiset kohtaavat yhä monia vaikeuksia koulupolullaan puutteellisista resursseista esimerkkien puutteeseen.
Kuten yllä avattu tutkimuskonteksti osoittaa, historiantutkimuksessa rodun ja sukupuolen käsitteitä on mahdotonta erottaa toisistaan ja niiden kautta perustellusta vallankäytöstä. Tällaista yksilöitä ja yhteisöjä niiden erilaisten risteävien ominaisuuksien kautta tarkastelevaa tutkimusotetta kutsutaan intersektionaalisuudeksi.
Intersektionaalisuus näkökulmana ei pyri ylisukupolvisuuteen tai kaikkivoipuuteen, vaan sen perustavanlaatuisena lähtökohtana on tilannekohtaisuus ja eri kontekstien nyanssien ymmärtäminen. Esimerkiksi valta intersektionaalisesta näkökulmasta ei ole olemuksellisesti rodullista, mutta rotu käsitteenä sisältää aina valtaa. Niin kutsutun intersektionaalisen tutkimusotteen tavoitteena onkin juuri ymmärtää kussakin tilanneyhteydessä vaikuttavia risteäviä valta-asemia, jotka olennaisesti vaikuttavat erilaisten ihmisten toimintamahdollisuuksiin.
***
Aino Kirjonen (FM) on väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa. Hänen väitöskirjansa käsittelee yhdysvaltalaisen yliopistokoulutuksen ihanteita ja niiden kytköksiä sukupuolen ja rodun käsitteisiin 1900-luvun taitteessa. Kirjonen toimi vierailevana tutkijana Harvardin yliopistossa 2021–2022 SAM apurahasäätiön hallinnoiman The American-Scandinavian Foundationin tuella.