Viime aikoina mediat ovat täyttyneet Yhdysvaltain presidentinvaaleja koskevista uutisista. Vaalipäivän lähestyessä tämän uutisvirran voidaan odottaa vain voimistuvan. Olennainen osa vaaleista uutisointia ovat erilaiset äänestäjien haastattelut, joissa tiedustellaan muun muassa heidän mielipiteitään ehdokkaista, perusteita äänestyspäätökselle sekä odotuksia vaalien lopputuloksesta. Suurelle yleisölle etäisemmäksi aiheeksi saattaa kuitenkin jäädä se, miten äänestäminen eri osavaltioissa tapahtuu puhumattakaan siitä tosiasiasta, että kaikki täysi-ikäiset kansalaiset eivät Yhdysvalloissa edes voi äänestää.
Osavaltiot päättävät monista vaaleihin liittyvistä asioista
Vaikka perustuslaki asettaa joitain vaatimuksia äänestykselle ja vaalien toteutukselle, on osavaltioilla kuitenkin huomattavaa valtaa päättää itse monista näihin liittyvistä asioista, kuten siitä, kenelle äänioikeus käytännössä kuuluu. Monilla osavaltioilla on myös käytössä varsin monimutkaisia prosesseja, jotka äänestäjien tulee läpikäydä päästäkseen antamaan äänensä. Kaikki Yhdysvaltain osavaltiot Pohjois-Dakotaa lukuun ottamatta muun muassa edellyttävät, että äänioikeutetun tulee rekisteröityä äänestäjäksi ennen vaaleja. Osavaltioiden välillä esiintyy kuitenkin eroja sen suhteen, miten ja milloin rekisteröityminen tapahtuu.
Keskustelua äänioikeudesta on aikoinaan käyty kiivaana myös useissa Euroopan maissa, mutta Yhdysvaltain tapauksessa tämä keskustelu on edelleen arkipäivää. Kyseinen keskustelu kiinnittyy voimakkaasti ajatukseen, että mikäli valtaapitävät voivat vaikuttaa siihen, keillä on mahdollisuus äänestää, he voivat myös tätä kautta vaikuttaa siihen, että vaalien lopputulos olisi heille suotuisa. Kun tarkastellaan Yhdysvaltain kahden suuren puolueen toimintaa aikojen saatossa, voidaan havaita, että molemmat puolueet ovat tietyissä tilanteissa pyrkineet hyödyntämään tätä äänestäjäkunnan määrittelyn ja rajauksen logiikkaa.
Äänioikeuskysymyksiin liittyen eniten julkisuudessa on ollut jo vuosia Floridan osavaltio, joka rajoittaa voimakkaasti entisten vankien äänioikeutta. Tällä hetkellä kaikkein vakavimmista rikoksista tuomitut henkilöt ovat käytännössä menettäneet pysyvästi oikeutensa äänestää, kun taas vähäisemmistä rikoksista tuomitut saavat äänioikeutensa takaisin sen jälkeen, kun he ovat suorittaneet tuomionsa. Käytännössä tämä kuitenkin rajaa monet myös lievemmistä rikoksista tuomitut äänioikeuden ulkopuolelle, koska ehtona äänioikeuden palauttamiselle on, että henkilö on myös suorittanut kaikki tuomioon liittyvät maksut, kuten sakot ja muut korvaukset. Näiden maksujen määristä ja esimerkiksi jäljellä olevan summan suuruudesta on puolestaan vaikea saada virallisilta tahoilta selkeää tietoa.
Florida ei kuitenkaan ole ainoa osavaltio, jossa on käytössä äänioikeuteen liittyviä rajoituksia. Erilaisia toimenpiteitä, joiden voidaan katsoa vaikuttavan heikentävästi tiettyjen ryhmien mahdollisuuksiin äänestää, on tehty runsaasti eri puolilla Yhdysvaltoja myös aivan viime aikoina. Pelkästään vuoden 2024 alkupuoliskolla ainakin kuusi osavaltioita on jo säätänyt lukuisia uusia äänestämiseen liittyviä rajoituksia, ja jopa 28 osavaltiossa tällaisia rajoituksia on säädetty edellisten presidentinvaalien jälkeen. Toisaalta joissain osavaltioissa on myös nähty päinvastaista kehitystä ja pyrkimyksiä poistaa äänestämisen esteitä. Kuluvan vuoden aikana 11 osavaltiota on säätänyt lakeja, joilla pyritään helpottamaan äänestämistä esimerkiksi mahdollistamalla äänestäminen etänä. Joissain osavaltioissa on puolestaan nähtävissä jokseenkin ristiriitaista kehitystä osavaltion säätäessä samanaikaisesti sekä äänestämistä rajoittavia että helpottavia lakeja.
Minkälaisia rajoituksia äänestämiseen on säädetty?
Kirjeäänestys etä-äänestyksen muotona yleistyi koronaviruspandemian myötä Yhdysvalloissa. Myös viime vuosina kirjeäänestystä on kuitenkin hyödynnetty esimerkiksi helpottamaan liikuntavammaisten ja iäkkäiden ihmisten äänestämistä. Nyt tähän on kuitenkin tulossa muutos joissain uusia rajoituksia säätäneissä osavaltioissa. Esimerkiksi Alabama on kieltänyt lailla toisen henkilön kirjeäänestyslomakkeen toimittamisen, ja samankaltainen laki on säädetty myös Idahossa. Tennesseen osavaltiossa kirjeäänestysanomuksen jättämisen aikarajaa on lyhennetty, kun taas Arizona lyhentää kirjeäänien allekirjoituksiin liittyvien epäselvyyksien ratkaisemiseen myönnettyä aikaa. Länsi-Virginiassa viranomaisten rajoitusten kohteeksi ovat joutuneet muiden osavaltioiden ajokortit. Kirjeäänestykseen pyrittiin ajamaan myös lisärajoituksia sekä Wisconsinissa että Arizonassa, mutta molemmissa osavaltioissa kuvernöörit käyttivät veto-oikeuttaan pysäyttääkseen vireillä olleet hankkeet.
Siinä missä äänioikeuden rajoitusyrityksiä on perinteisesti usein kohdistettu tummaihoisiin amerikkalaisiin, vaikuttaisivat maahanmuuttajataustaiset Yhdysvaltain kansalaisuuden saaneet henkilöt olevan nykyään myös äänioikeuteen liittyvien rajoitusyritysten erityinen kohde. Tästä esimerkkinä toimii Indianan osavaltion laki, joka määrää vaaliviranomaiset tarkistamaan äänestäjiksi rekisteröityneiden tiedot vertaamalla niitä moottoriajoneuvoviraston tietoihin, jotka eivät kuitenkaan läheskään aina ole ajan tasalla. Näin ollen kansalaisuuden vain lyhyt aika sitten saaneet henkilöt saattavat virheellisesti menettää oikeutensa äänestää.
Myös varsinainen äänestystilanne on päätynyt uusien rajoitusten kohteeksi Etelä-Dakotan osavaltiossa. Siellä käyttöön otettu laki mahdollistaa vaaleihin puuttumisen takaamalla vaalitarkkailijoille aiempaa laajemmat valtuudet tarkkailla äänestysprosessia ja vaalivirkailijoiden toimintaa.
Äänestämistä on myös helpotettu monissa osavaltioissa
Vaikka vankien ja entisten vankien äänioikeus on edelleen suuri kiistakysymys Floridassa, on monissa muissa osavaltioissa kuitenkin otettu edistysaskeleita rikoksista tuomittujen oikeuksien suhteen. Muun muassa Virginiassa uudet lait mahdollistavat äänioikeutettujen vankien etä-äänestämisen vankilasta käsin, mikäli heidät on tuomittu vähäisestä rikoksesta tai he vasta odottavat oikeudenkäyntiä vankilassa. Nebraska puolestaan laajentaa entisten vankien äänioikeutta takaamalla äänioikeuden palautumisen heti, kun tuomio on suoritettu.
Useissa osavaltioissa on myös tartuttu toimeen äänestämisen helpottamiseksi ja erilaisten äänestäjäryhmien huomioimiseksi aiempaa paremmin. Kentucky helpottaa etä-äänestämistä monin tavoin, kun taas Mississippi ja Idaho löysentävät äänestyksen yhteydessä esitettäviin henkilöllisyystodistuksiin liittyviä tiukkoja vaatimuksiaan. Mississippi hyväksyy jatkossa äänestäjiltä myös vanhentuneet ja päiväämättömät henkilöllisyystodistukset, ja Idaho puolestaan tarjoaa kaikille äänestäjille mahdollisuuden saada tarvittaessa maksuton henkilöllisyystodistus äänestämistä varten. Virginia laajentaa äänestämiseen liittyviä tukitoimia tunnistamaan aiempaa monimuotoisemmin vammaisuuden kirjoa, ja Tennesseessä edellytetään jatkossa esteettömien äänestyslippujen tarjoamista niitä tarvitseville äänestäjille. Washingtonissa äänestämistä helpottamaan säädetyt lait keskittyvät sen sijaan viranomaisten toimintaan edellyttäen viranomaisilta aktiivisuutta esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, joissa äänestäjä muuttaa piirikunnasta toiseen ja on vaarana, ettei hän ehdi ajoissa rekisteröityä äänestäjäksi uudessa piirikunnassa.
Maailman muutos heijastuu luonnollisesti myös vaaleihin. Kehityksen myötä syntyy toisinaan tarve aivan uudenlaiselle lainsäädännölle. Yksi merkittävimpiä uusia ilmiöitä vaaleihin liittyen on pyrkimys hallita ja suodattaa aiempaa tehokkaammin tekoälyllä luotua sisältöä, joka voi toimia disinformaation levittämisessä tehokkaana välineenä. Tällaista sisältöä torjumaan on useissa osavaltioissa tehty lakialoitteita, joissa vaaditaan aiempaa tiukemmin ilmoittamaan, mikäli julkaistua sisältöä on manipuloitu.
Äänestämisen tulevaisuus
Äänestäjien rajaaminen tässä artikkelissa kuvatulla tavalla ei toki ole ainoa keino, jolla puolueet ovat pyrkineet ohjaamaan vaalien lopputuloksia. Gerrymandering eli vaalipiirien rajojen muokkaus keinotekoisesti on myös ollut enemmistövaalitavan Yhdysvalloissa merkittävä ilmiö. Sen motiivina toimii pyrkimys valtaapitävän puolueen kannatuksen maksimointiin omia äänestäjiä keskittämällä ja vastustajan äänestäjiä hajauttamalla. Vaihtoehtoisesti syynä saattaa toimia myös pyrkimys heikentää jonkun tietyn ryhmän mahdollisuuksia saada haluamansa edustaja valittua. Tämä on luonnollisesti demokratian kannalta erittäin haitallista.
Demokratian tila on yksi tärkeimmistä teemoista myös tänä syksynä käytävissä Yhdysvaltain presidentinvaaleissa. Republikaanipuolueen presidenttiehdokas, entinen presidentti Donald Trump kyseenalaisti vaalien tuloksen hävittyään vuoden 2020 presidentinvaalit Joe Bidenille ja viljeli tällöin epäilyksiä muun muassa äänestyksen vilpillisyydestä. Trumpin tämän syksyn vaalien vastaehdokas, demokraattipuolueen Kamala Harris on sen sijaan puhunut paljon juuri äänestäjien oikeuksista ja niiden turvaamisesta. On selvää, että siinä, missä aihe jakaa ehdokkaita, se jakaa myös äänestäjiä ja osavaltioita. Vastaako presidentinvaalien lopputulos sitten kysymykseen siitä, tulisiko äänestämisen Yhdysvalloissa olla amerikkalaisten itsensä mielestä kaikille kuuluva oikeus vai ainoastaan rajatulle joukolle ihmisiä kuuluva etuoikeus?
Vaalitulos tulee varmasti tarjoamaan meille paljon ajattelemisen aihetta ja antaa jonkinlaisia viitteitä siitä, mitä äänestäjien enemmistö toivoo Yhdysvaltain tulevaisuudelta. Demokratia, äänestäminen ja oikeudet ovat kuitenkin vain yksi, joskin hyvin tärkeä osa-alue, josta näissä vaaleissa äänestetään. Tällöin se ei välttämättä toimi kaikkien äänestäjien kohdalla tärkeimpänä kriteerinä äänestyspäätöstä tehtäessä. Monissa osavaltioissa äänestämiseen liittyvät rajoitukset voivatkin paradoksaalisesti saada aikaan sen, että ne, joille asia kaikkein eniten merkitsee, ovat juuri niitä, jotka eivät pääse ääntään vaaleissa käyttämään.
***
Artikkelissa on käytetty lähteenä Linda Geller-Schwartzin artikkelia “The Fragility of Voting Rights: The 2020 U.S. Election” (The Fragility of Voting Rights: The 2020 U.S. Election (palmbeachdemocracy.org)) sekä Brennan Center for Justice -instituutin julkaisua “Voting Laws Roundup: May 2024” (https://www.brennancenter.org/our-work/research-reports/voting-laws-roundup-may-2024).