Kokemukseni Yhdysvalloista alkoi musiikista. 8-vuotiaana kannoin Elvis Presleyn levyä Tehtaankadun ala-asteen portaita kohti luokkaa ja levyraatia. Kainalossani oli varma voittaja, sillä mikä voisi olla parempi biisi kuin Presleyn All shook up. Yllätyksekseni luokkakaverini oli valinnut samaisen kappaleen, mutta suostui esittelemään kilpailussa toisen Elviksen kappaleen. Kumpikaan ei ollut lähelläkään voittoa, mutta meistä tuli elinikäiset ystävät ja yhtenä meitä yhdistävänä asiana on aina ollut musiikki.
Ensimmäisen matkani Yhdysvaltoihin tein vasta vuonna 2020. Vaimoni hankki minulle puoliväkisin lipun nuorimman poikamme juniorijääkiekkojoukkueen ystävyysmatkalle Nashville Predatorsien luokse. Matka olikin käänteentekevä.
Nashvillen lentokentältä ajaessani valtavaa vuokra-autoamme ja tavattuani jäähallin katsomossa ensimmäiset puheliaat, kiinnostuneet ja innostuneet ihmiset, tunsin itseni todella tervetulleeksi. Matkaan mahtui juniori- ja NHL-otteluiden lisäksi vapaa-aikaa, musiikkia Nashvillen Broadwayn live-musiikkipaikoissa sekä tapaamisia muiden perheiden kanssa, jotka tekivät kokemuksesta niin hienon, että ajatus paluusta jäi kytemään.
Kotiin päästyämme alkoi ensimmäisen roadtripimme suunnittelu. Matkasta onnistuneen teki, että meillä oli teema, minkä ympärille matkan rakensimme. Rock-musiikin läpikotaisin tutustuttuani musiikkikiinnostukseni oli vuosien mittaan laajentunut sen alkujuurille Bluegrass-musiikkiin, jossa erityisen kiinnostavaa on taitavien soittajien ja laulajien luoma akustisen musiikin soundi, sanoitusten tarinat ja soittajien välinen yhteisöllisyys.
Olin myös alkanut kuunnella eteläisten osavaltioiden pikkukaupunkien radioasemia, joista välittyi tunnelma, jonka halusin itsekin kokea. Eräällä paikallisella kanavalla pormestari kiitti viikoittaisessa puheenvuorossaan asukkaita lahjoituksista; olihan niillä saatu uudet jouluvalot rikkoutuneiden tilalle. Yhteisöllisyys, vastuu yhteisistä asioista ja yhdessä koetut onnistumiset tekivät vaikutuksen.
Roadtrippimme alkoi New Yorkin osavaltiosta löytämästämme Greyfox-musiikkifestivaalista, jossa koimme kunnon kattauksen perinnemusiikkia ja sen uudempiakin versioita. Suomalaiset kävijät herättivät niin paljon mielenkiintoa, että festivaaliorganisaation grand old lady saapui golf-kärryllään tapaamaan meitä. Sitä myös ihmeteltiin, kuinka toiselta puolelta maailmaa tulleina saamme mitään selvää tarinoista, joita muusikot lavalla kertovat. Hyvät tarinat ovat aina hyviä tarinoita riippumatta siitä, missä kulttuurissa on kasvanut.
Matka jatkui kohti Virginian Crooked Roadia Appalakkien perinnemusiikin tapahtumien ja paikkojen ympärille 20 vuotta sitten luotua väylää, joka kiemurtelee osavaltion vuoristoalueella. Määränpäämme oli piskuinen kylä syvällä Appalakkien laaksossa nimeltään Mendota, jossa sijaitsee Carter Family Fold. Carterin perhe oli tämän perinnemusiikin ensimmäisiä menestyneitä yhtyeitä, ja heidän ensimmäinen levynsä ilmestyi vuonna 1927. Joka lauantai Carter Foldissa on edelleen konsertti ja tanssilattialla voi seurata kuinka paikalliset cloggaavat. Jalat heiluvat edestakaisin, mutta ylävartalo pysyy paikoillaan. Harmittavasti meiltä meni kauimpaa saapuneiden vieraiden titteli ohi suun, ja meidän sijaamme itävaltalainen pariskunta sai lippalakit meidän nenämme edestä.
Mendotassa Airbnb-isäntäpariskuntamme sekä heidän ystävänsä paikallisen The Store -kyläkaupan pitäjät ovat nyt vuosien mittaan tulleet tutuiksi. Kyläkaupassa on tapana tehdä palapelejä, kun on hiljaista. Siinä samalla käydään läpi kylän kuulumiset, seuraavan kyläkokouksen asialista ja mahdolliset erimielisyydet. Kun heille selvisi musiikkikiinnostukseni, isäntä, joka oli entinen muusikko, haki kotoaan autoharpun ja saimme kuulla kauniita sävelmiä. Minut myös vietiin lähellä asuvan Bluegrass-legendan Bill Cliftonin kotiin kahville. Tuliaisiksi veimme kyläkaupasta itse tehtyä omenapiirakkaa.
Meille mieleenpainuvimmat hetket ovat ne ihmisten kanssa koetut juttutuokiot ja nauretut naurut, joista riittää muisteltavaa pitkin vuotta. Ne lyhyet tai pidemmät kohtaamiset, jotka joko jäävät siihen tai johtavat kutsuun kotiin ja pitkäaikaisempaan ystävyyteen. Mikään ei nimittäin voita, kun ex tempore -poikkeaminen pienen kentuckylaiskylän paikallismuseoon venyykin monituntiseksi vapaaehtoisena toimivan oppaan halutessa esitellä museon jokaisen kolkan. Eniten on jäänyt harmittamaan ne kerrat, jolloin satunnainen tuttavuus tai Airbnb-isäntäpari on kutsunut lasilliselle kuistilleen tai teatteriin, emmekä jostain syystä ole menneet. Olemmekin päättäneet, että tästä lähtien, jos joku kutsuu, me menemme aina.
Viime syksynä huomasin Suomen Bluegrass-musiikin yhdistyksen ilmoituksen, jossa haettiin kesäkuun alussa nyt 35:ttä kertaa järjestettävälle Rootsinpyhtää-festivaalille vetäjää. Hain, tulin valituksi ja sain ensimmäistä kertaa olla mukana järjestämässä Appalakkien perinnemusiikin festareita. Puitteet Strömforsin ruukilla ovat upeat ja tunnelma suomalaisten ja ulkomaalaisten soittajien kesken oli loistava.
Tästäkin tapahtumasta jäi mieleen musiikki ja ihmiset, jotka olivat kokoontuneet yhteisen asian ympärille ja jotka loivat innokasta, iloista, rohkeaa tunnelmaa. Kuten tapaan kuuluu, varsinaisten konserttien aikana ja jälkeen ruukkialueella kuultiin Bluegrass-jameja, joissa jokainen taituri vuorotellen esittelee taitojaan ja muut säestävät, esiintyjää tukien.
Tähän astisista kesälomareissuista on jäänyt sen verran uusia tuttuja ja jopa ystäviä, että koen, että minun Amerikan seikkailut ovat vasta alussa. Edessä on taas lähtö sinne ja tällä kertaa vähän pidemmäksi aikaa.
***
Mikko Oja on muotoilija ja sisustusarkkitehti sekä Suomen bluegrass-musiikin yhdistyksen varapuheenjohtaja.Voit tutustua tarkemmin suomalaiseen bluegrass-musiikkikulttuuriin Suomen Bluegrass-musiikki yhdistyksen sivuilla.