Sporty, casual chic… nuorekkaan vapautunut, silti naisellinen. Miltä kuulostaa? Hyvältä, ainakin 1900-luvun alun amerikkalaisnaisten korviin! Tätä kaikkea, ja paljon muuta, heille edusti nimi Coco Chanel.
Ehkäpä Chanelia löytyy sinunkin vaatekaapistasi, meikkipussistasi tai hajuvesikokoelmastasi, näin sata vuotta myöhemmin? Kerrataanpa vielä tämän legendaarisen muotisuunnittelijan ”keksintöjä”: pikkumusta, Chanel No 5, jakkupuku, lyhyt tukka, jopa rusketus. Gabrielle ”Coco” Chanel koki missiokseen naisten vapauttamisen 1800-lukua leimanneiden koristeellisten vaatteiden vankilasta ja lisätä kuristuksissa olleen kehon rentoa liikkuvuutta. ”Mitä yksinkertaisempi asu, sitä paremmin kantajan oma persoona nousee esiin”, hänen mottonsa kuului. Minimaalisuus ja selkeät linjat edustivat hänelle myös tyylikkyyttä.
Vaatimattomista oloista maailmanmaineeseen pongahtanut Chanel oli paradoksien nainen: yhtä aikaa suuri demokraatti ja ylväimmän ylellisyyden ilmentymä. Katujen kuningattaren vaatefilosofian avainsana mukavuus löysi vastakaikua etenkin Atlantin takaa Yhdysvalloista. Ehkäpä Chanelia ei tänä päivänä edes muistettaisi ilman uudessa maailmassa asuvia sisariaan.
Luostarista muotitalon perustajaksi
Gabrielle Bonheur Chanel syntyi 19. elokuuta vuonna 1883 Loire-joen varrella sijaitsevassa Saumurissa katukaupustelijaperheeseen, joka eli pitkälti tien päällä. Kulkurimainen lapsuus leimasi Gabriellen elämää loppuun asti; lukuisista asunnoistaan huolimatta hän asui aina mielellään hotellissa, tosin ei ihan missä tahansa, vaan enimmäkseen Pariisin Ritzissä.
Äidin kuoltua ja isän ”päätettyä lähteä Amerikkaan” (hänestä ei sen koommin kuultu) monilapsisen perheen tyttäret laitettiin Aubazinen luostariin. Täällä tuleva pukusuunnittelija vietti nuoruusvuotensa tiukassa kurissa opetellen muun muassa ompelemaan. Kun Gabriellen koitti 18-vuotiaana aika lähteä maailmalle, hän ryhtyikin ompelijaksi, mutta tunsi vetoa myös estradeille. Noilta ajoilta juontaa lempinimi Coco, joka lienee tarttunut hänen esittämistään lauluista Qui qu’a vu Coco? ja Ko Ko Ri Ko.
Yksi Cocon lukuisista rakastajista oli Venäjän vallankumousta Ranskaan paennut suuriruhtinas Dmitri Pavlovitsh Romanov.
Yksi Cocon lukuisista rakastajista oli Venäjän vallankumousta Ranskaan paennut suuriruhtinas Dmitri Pavlovitsh Romanov.
Älykkään ja eläväisen tytön oli helppo hurmata miehiä ja pian Coco huomasikin asuvansa linnassa Étienne Balsan -nimisen äveriään nuorukaisen rakastajattarena. Oopperakielellä ilmaistuna hänen roolinsa vaihtui lennosta La Bohèmen Mimìstä La Traviatan Violettaksi, köyhästä ompelijattaresta ylläpidetyksi kurtisaaniksi. Seurapiiritapojen lisäksi Coco oppi noina vuosina ratsastamaan, mitä hän teki naiseksi varsin modernilla tavalla housut jalassa. Luodakseen itselleen ikioman uran Gabrielle ryhtyi suunnittelemaan hattuja, ja tässä haaveessa häntä auttoi Balsanin hyvä ystävä, englantilainen Arthur ”Boy” Capel. Boysta tuli Cocon uusi rakastaja ja elämän suuri rakkaus. Arvellaan, että Chanel-logon kaksi C-kirjainta viittaavat juuri Chaneliin ja Capeliin.
Chanel avasi ensimmäisen putiikkinsa Normandiassa sijaitsevaan merenrantakaupunkiin Deauvilleen vuonna 1913. Pari vuotta myöhemmin aukesi toinen lähelle Espanjan rajaa Biarritziin, joka oli etenkin yläluokan suosiossa. Ensimmäinen maailmansota oli kuitenkin juuri syttynyt ja materiaaleista oli pulaa. Chanel onnistui kääntämään puutteen edukseen tekemällä jerseystä, trikoosta ja merihenkisistä kalastajapaidoista uutta muotia. Naiset, jotka joutuivat nyt pitkälti paikkaamaan rintamalle lähteneitä miehiä työnteossa, ottivat väljät vaatteet ilolla vastaan. Liikkuvuudesta oli hyötyä myös arkiliikunnassa, kuten pyöräillessä. Chanelin suunnittelemien asujen sporttinen feminiinisyys vetosi etenkin amerikkalaisnaisiin, jotka olivat jo lähtökohdiltaan eurooppalaisia vähemmän traditioihin sidottuja.
Vuonna 1919 Chanel avasi myymälän Pariisin hienostokadulle Rue Cambonille, jossa yrityksen lippulaiva vielä tänäkin päivänä sijaitsee numerossa 31. Uran ja maineen lähtiessä lentoon Gabriellen sydän kuitenkin mätkähti maahan: kahden naisen – Chanelin ja aristokraattisen Lady Windhamin – loukkuun jäänyt Boy Capel kuoli auto-onnettomuudessa joulun alla 1919. Vaikka Chanelilla oli myöhemmin elämässään lukematon määrä erilaisia romansseja ja pidempiäkin suhteita, todellinen onni pysyi kaukana. ”Rakkauselämästäni tuli hyvin sekavaa”, hän on todennut, ”sillä rakastamani henkilö oli kuollut.” Ainoa asia, jonka suojiin Coco saattoi jatkossa aina paeta, oli työnteko, siis oma muotitalo Maison Chanel.
”Moderni nainen”
1920-luku oli nuorten naisten kapina-aikaa. Nyt oli lupa – tai se lupa otettiin – leikata Chanelin lailla tukka lyhyeksi, nostaa hameenhelmaa ja käyttäytyä muutenkin villisti. Ulkoilmaelämä ja rusketuskaan eivät viestineet enää työläisyydestä, vaan terveestä urheilullisuudesta ja varallisuudesta, etenkin, jos aurinkoa sattui saamaan Ranskan Rivieralla. Amerikkalainen naistenlehti Vogue ennusti, että Chanelin uudesta pikkumustasta, englanniksi little black dress, tulisi ”a sort of uniform for all modern women of taste”. Vaikka suoralinjainen luomus piilottikin muodot ja vyötärön, kokonaisuutta oli tasapainottamassa aina jonkinlainen koriste, kuten valkoinen kaulus, kameliakukka tai kaulalla roikkuva helminauha.
Chanel No 5 -mainos 1920-luvulta
Public Domain
Chanel No 5 -mainos 1920-luvulta.
1920-luvun alussa syntyi myös ikoninen hajuvesi Chanel No 5. Numero viisi oli taikauskoisen Cocon onnennumero ja tuoksusta tulikin muotitalon taloudellisen menestyksen kivijalka. Tasainen kassavirta oli erityisen tervetullutta vuoden 1929 pörssiromahdusta seuranneina lamavuosina. Chanelin pelastukseksi koitui näinä aikoina lisäksi elokuvatuottaja Samuel Goldwynin avokätinen kutsu lähteä Hollywoodiin suunnittelemaan filmitähtien asuja. Elokuvateollisuuden ja omapäisen ranskattaren välit eivät kuitenkaan täysin natsanneet, sillä ”ladyn sijaan Hollywood halusi naistensa näyttävän kahdelta ladyltä” eikä oman vapautensa eteen kovasti vaivaa nähnyt muotisuunnittelija erityisemmin pitänyt studiosysteemistä.
Vuoden 1931 Amerikan-matkallaan Chanel kuitenkin vaikuttui uudenlaisesta ilmiöstä New Yorkissa, nimittäin Samuel Kleinin ”halpistavaratalosta”, jossa myytiin laatuvaatteiden kopioita. ”Fashion does not exist unless it goes down into the streets”, Chanelilla oli tapana sanoa. Päinvastoin kuin moni muu huippusuunnittelija, hän ei pahastunut piratismista, vaan piti sitä jopa suurena kunnianosoituksena omalle luomisvoimalleen.
Huolettomaan 20-lukuun verrattuna 1930-luku oli Chanelille vastatuulten aikaa. Taloudellisten huolien lisäksi hän sai ensimmäisen vakavasti otettavan kilpailijansa, surrealistisista asuistaan tunnetun italialaisen Elsa Schiaparellin. Lisäksi lanteet, rinnat ja vyötärö olivat tekemässä paluuta naistenmuotiin. Kun kaiken kukkuraksi alkoi toinen maailmansota, ja saksalaiset marssivat kesäkuussa 1940 Pariisiin, Chanel päätti laittaa lapun luukulle. Hän jäi kuitenkin kaupunkiin ja vietti sotavuodet saksalaisten asuinkumppanina hotelli Ritzissä – asia, josta muotisuunnittelijaa myöhemmin moitittiin.
Olipa Cocolla saksalainen rakastajakin, paroni Hans Günther von Dincklage. Asiakirjojen mukaan Chanel kunnostautui kuusikymppisenä peräti vakoojana näytellen roolia muun muassa Operaatio Muotihatussa (Operation Modellhut), jossa ”hattutädin” tarkoituksena oli viritellä yhteyksiä ystävänsä Winston Churchillin suuntaan.
Jos elämä oli Cocolle jotakin opettanut, niin selviytymistä.
Comeback 1954
Sodan jälkeen Chanel vetäytyi Sveitsiin pitämään matalaa profiilia. Hulppea hotellielämä alkoi kuitenkin pidemmän päälle käydä hänelle tylsäksi ja niinpä sitkeä seitsemänkymppinen ryhtyi suunnittelemaan paluuta muotimaailman huipulle. Pariisin uusin lemmikki oli näihin aikoihin Christian Dior, joka oli vuonna 1947 räjäyttänyt pankin ultranaisellisella, muodot lopullisesti palauttaneella ”uudella lookillaan”. Chanel tuhahteli moiselle paluulle vanhaan, vaikka nostalgiselle kauneudelle varmasti olikin tilausta ankeiden sotavuosien jälkeen. Hän oli entistä vakuuttuneempi siitä, että todellinen muoti oli kestävää ja vastasi ennen kaikkea kysymykseen: kuka minä olen? Pääosaa tuli näytellä naisen, ei tämän yllä olevan asun.
Cocon mielestä Diorin New Look edusti pikemminkin paluuta vanhaan. 50-luvun huippumalli Suzy Parker Diorin iltapuvussa.
Public Domain
Cocon mielestä Diorin New Look edusti pikemminkin paluuta vanhaan. 50-luvun huippumalli Suzy Parker Diorin iltapuvussa.
Coco teki keväällä 1953 uuden matkan New Yorkiin, josta oli vinhaa vauhtia tulossa Pariisin kilpailija muotikaupunkien ykkösenä. Kun toimittajat kysyivät hänen mielipidettään Diorin New Lookista, omaan vanhaan jakkupukuunsa pukeutunut suunnittelija vastasi: ”Just take a look at me.” Nuorimmille amerikkalaisille nimi Chanel oli tässä vaiheessa tuttu lähinnä hajuvesipullosta, kiitos Marilyn Monroen, joka oli paljastanut käyttävänsä Chanelin numero viitosta ainoana yöasunaan. Kyseessä on muuten ehkä kaikkien aikojen paras hajuvesimainos, vieläpä täysin ilmainen!
Seuraavan vuoden alussa Chanel oli valmis astumaan takaisin catwalkeille. Vaan kuinkas kävikään: hänen muotishownsa, joka järjestettiin 5. helmikuuta 1954, osoittautui täydelliseksi fiaskoksi. Vastaanotto oli suorastaan hyinen, eikä lehdistö säästellyt sanojaan. Sota-ajan ”synnit” ja Diorin vaikutus tuntuivat tehneen Chanelista lopullisesti passéeta, mennyttä naista. Gabrielle ei kuitenkaan lannistunut. ”Ranskalaiset ovat liian fiksuja”, hän mutisi itsekseen lisäten: ”he palaavat luokseni.” Sitä paitsi: täydellinen tuhokin oli hänen mielestään parempi vaihtoehto kuin mitättömyys.
Jackie Kennedyn Dallasissa 1963 käyttämä pinkki Chanel-asu on jäänyt historiankirjoihin.
Public Domain
Jackie Kennedyn Dallasissa 1963 käyttämä pinkki Chanel-asu on jäänyt historiankirjoihin.
Ranskalaisia fiksummiksi osoittautuivat yllättäen amerikkalaiset, etunenässä muotilehti Vogue, jonka toimittajat päättivät kaikesta huolimatta tehdä Chanelin uudesta kokoelmasta jutun – ”koska niistä löytyy aina jotakin”. Ja niinpä tosiaan löytyikin, nimittäin jakkupuku, joka oli sekä mukava yllä että nuorekkaan elegantti. Chanel-puvusta, englanniksi Chanel suit, tuli todellinen hitti, jota nähtiin myöhemmin erilaisina versioina muun muassa Elizabeth Taylorin ja Jackie Kennedyn päällä. Chanelin muotitalon myöhempi pääsuunnittelija Karl Lagerfeld modernisoi tweed-klassikkoa 1980-luvulla, jolloin se kuului muun muassa Lady Dianan garderobiin.
Huipulle palannut Coco Chanel toimi suunnittelijana elämänsä loppuun asti, tosin hänen kerrotaan käyneen aina vain tyrannimaisemmaksi ja kärsineen uniongelmista sekä yksinäisyydestä. Maailmankuululla nimellä ja talolla oli oma hintansa. Nunnan kaavun ajaton arvokkuus lienee kuitenkin kulkenut aina jossakin hänen mukanaan, olivathan Cocon lempivärit - jos niitä nyt väreiksi voi kutsua - musta ja valkoinen. Muotisuunnittelija kuoli 87 vuoden iässä tammikuussa 1971, missäpä muuallakaan kuin Pariisin hotelli Ritzissä.
***
Netta Sauri on historiasta ja elämäkerroista kiinnostunut valtiotieteiden maisteri.