Kulttuurisodilla tarkoitetaan Yhdysvaltoja halkovia arvokiistoja koskien esimerkiksi aborttioikeutta, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia tai maahanmuuttoa. Kulttuurisodat eivät kuitenkaan puhkea itsestään, vaan maasta löytyy suuri joukko konservatiivijärjestöjä ja -ajatushautomoita, joiden tehtävänä on niiden lietsominen ja ohjaus.
Vaalien alla toistetaan usein politiikan klassista kysymystä: mitkä asiat ajavat äänestäjät tehokkaimmin vaaliuurnille? Yleisin vastaus korostaa taloutta. Mutta yhdysvaltalaisen oikeiston parista löytyy kokonainen poliittisten järjestöjen kenttä, joka pohtii toista vastausta: kulttuurisotia. Kulttuurisotien näkökulmasta politiikka esittäytyy eksistentiaalisena kamppailuna, jossa yhteen ottavat hyvyyden ja pahuuden voimat. Monimutkaiset kysymykset sukupuolen moninaisuudesta, maahanmuuttopolitiikasta ja vaikka abortti- ja aseenkanto-oikeudesta pelkistyvät osasiksi laajempaa aatteellista kamppailua perinteiden ja edistyksen välillä.
Viime vuodet ovat osoittaneet kulttuurisotien taipuisuuden. Usein niissä onkin kyse nimenomaan tavasta tehdä politiikkaa. Pandemian alkuaikoina kasvomaskeista tuli Yhdysvalloissa kulttuurisotasymboleita, kun maskin käyttöön tai siitä kieltäytymiseen alettiin laskostaa poliittisia merkityksiä. Viime vuonna vuoronsa saivat kaasuhellat. Republikaanitoimijoiden parissa levitettiin valheellista ajatusta, että liittovaltio olisi ilmastopolitiikan varjolla takavarikoimassa kaasulla toimivia helloja kansalaisilta. Usein kulttuurisodat nähdään niitä ajavien toimijoiden parissa yhtenä laajamittaisena sotana, joka siirtyy taistelutantereelta toiselle. Esimerkiksi transihmisten oikeus elää sukupuolenaan nousi kulttuurisotapolitiikan tähtäimiin sen jälkeen, kun konservatiivit hävisivät kamppailunsa samaa sukupuolta olevien avioliitto-oikeutta vastaan.
Merkittävän haaran kulttuurisodissa muodostaa järjestöjen tekemä käsitetyö, jossa etsitään uusia sanoja ja keinoja vastapuolen määrittelemiseksi: termit, kuten ”poliittinen korrektius”, ”kulttuurimarxismi” ja ”woke” ovat kaikki eri tapoja määritellä samaa asiaa. Tämä tekee joskus kulttuurisotien käytöstä vaalikampanjoinnissa haasteellista. Niissä käytetty kieli voi avautua hyvin ydinkannattajille. Poliittiset mediakanavat, kuten Fox News, tai erilaiset internetissä toimivat vaihtoehtomediat ovat hyviä levittämään kulttuurisotaterminologiaa eteenpäin. Sitä vastoin leskiverrolle äänestäjälle käytetty kieli viittauksineen ei välttämättä aukea. Kulttuurisotateollisuuden toimijat teettävätkin kohderyhmätutkimuksia ja kyselyitä selvittääkseen, mitkä termit ja retoriset keinot ovat poliittisesti tehokkaimpia.
Kulttuurisodat kampanjoinnissa
Kulttuurisotien toimivuudelle vaalikampanjoinnissa ei ole takeita. Yksi kulttuurisotaorganisaatio on American Principles Project (APP), joka kannustaa republikaanipuoluetta tarttumaan aktiivisesti kulttuurisotateemoihin erityisesti hyökkäämällä transihmisten terveydenhuoltoa vastaan. Vuoden 2022 välivaaleissa APP tuki ensisijaisesti MAGA-ehdokkaita, joka nimetty Donald Trumpin sloganin, Make America Great Again, mukaan, kuten Arizonan Blake Mastersia ja Kari Lakea. He ennakoivat republikaaneille äänivyöryä. Ennusteet menivät mönkään, ja yksi 2022 välivaalien tärkeimmistä tarinoista oli monien kulttuurisodille omistautuneiden MAGA-ehdokkaiden tappiot.
Samaten 2024 esivaaleissa Floridan kuvernööri Ron DeSantis pohjasi ehdokkuutensa pitkälti kulttuurisotateemoihin. Hän brändäsi itseään anti-woke-kamppailijana, joka voisi periä Trumpin manttelin, mikäli tämä osoittautuisi valitsemiskelvottomaksi. Taktiikka osoittautui riittämättömäksi DeSantesin tavoitteille.
Konservatiivisen ajatushautomo Claremont Instituutin parissa DeSantisin anti-woke-linjaa pidettiin läpinäkyvänä poliittisena pyrkyryytenä. Hänen vastaustaan kysymykseen siitä, mitä ”woke” tarkoittaa, pidettiin järjestön parissa liian ylimalkaisena ollakseen tehokas. Asia selviää New York Timesin haltuunsa saamasta ja julkaisemasta Claremont Instituutin sisäisestä viestinnästä, josta paljastuu hyvin kulttuurisotateollisuuden taktiset puolet. Kulttuurisotapolitiikkaa ei nähdä itsearvoisen toimivana, vaan sitä pitää soveltaa harkiten ja varovaisesti.
Kulttuurisissi- ja asemasotaa
Claremont Instituutissa tiedostetaan tarkkaan, milloin järjestön tavoittelema kulttuurinen muutos on liian radikaali tai yleistä mielipideilmapiiriä vastaan. Ajatushautomon edustajien mukaan heidän varsinaisena tavoitteenaan on palauttaa ”diskriminaatio” eli syrjintä positiiviseksi termiksi. Taustalla on yhdysvaltalaiselle konservatismille tyypillinen näkemys ihmisten perinpohjaisesta, usein biologiasta kumpuavasta erilaisuudesta ja tästä syntyvästä eriarvoisuudesta. 1980-luvulta asti liikkeen parissa on harmiteltu diskriminaation kerryttämää negatiivista sävyä. Se on nähty seurauksena yhdenvertaisuusliikkeestä, joka pyrkii hävittämään yhteiskunnallisen eriarvoisuuden.
Instituutissa tunnistetaan, että diskriminaation kääntö positiiviseksi termiksi voi nykytilanteessa olla liian radikaali tavoite. Niinpä he työskentelevät tavoitteen eteen välikäsien kautta, esimerkiksi ensin leimaamalla käsite ”sosiaalinen oikeudenmukaisuus” (engl. social justice) negatiivissävytteiseksi.
Kulttuurisotapolitiikan haasteena vaalistrategian kannalta on, että monet sen tavoitteet eivät välttämättä nauti suurta kansansuosiota. Valtaosa yhdysvaltalaisista esimerkiksi ei tue kirjojen poistamista kouluista tai kirjastoista, vaikka se on ollut nouseva osa viime vuosien kulttuurisotapolitiikkaa. Konservatiivien järjestökentällä vastaus ongelmaan on ollut siirtää vaaleissa keskustelu koskemaan vanhempien oikeutta päättää lastensa oppisisällöistä.
Täten kulttuurisotateollisuuden kentälläkään ei aina ole yhdenmielisyyttä parhaista mahdollisista taktiikoista. Taustalla on perinpohjainen kysymys kulttuurisotien ja poliittisen vallan suhteesta: Ovatko kulttuurisodat keino kannattajien innostamiseksi ja mobilisoinniksi vai ovatko ne pyrkimys itsessään? Ovatko ne osa vaalistrategiaa vai vaalien tavoitteita?
Kulttuurisodat vaalitavoitteena
Heritage Foundation on yhteistyössä muiden konservatiivijärjestöjen kanssa tuottanut lähes 1000-sivuisen Project 2025 -ohjelman, joka otettaisiin käyttöön Donald Trumpin voiton yhteydessä. Se ei kerro, miten vaalit voitetaan, vaan mitä suunnitelmissa voiton varalta on. Se on läpikotaisin kulttuurisotien kyllästämä dokumentti. Yhtenä hallinnon ensimmäisistä askelista olisi poistaa kaikki seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoleen, moninaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen liittyvät termit kaikista liittovaltiotason ohjelmista ja lainsäädännöstä.
Project 2025 osoittaa, että lähes koko Yhdysvaltain konservatiivipuolta ajava poliittinen koneisto on kulttuurisotien asialla. Kysymyksenä siis vaaleissa ei konservatiivipuolella ole, käydäänkö kulttuurisotia vai ei. Ainoastaan käydäänkö niitä avoimesti osana vaalistrategiaa vaiko vain varjoissa kulissien takana.
***
Pekka Kolehmainen toimii tutkijatohtorina Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksessa ja Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumissa. Hän tutkii antifeminismiä ja yhdysvaltalaisen oikeiston käsitteellisiä strategioita. Hänellä on tohtorin tutkinto Turun yliopiston kulttuurihistoriasta.