Kiitospäivän jälkeisenä perjantaina perinteisesti vietetty Black Friday on haastavista taloudellisista ajoista ja kasvavista ympäristöhuolista huolimatta edelleen yksi vuoden kiireisimmistä ostospäivistä. Black friday on monissa paikoissa laajentunut koko viikon kestäväksi Black Weekiksi, jonka päättää kiitospäivästä seuraavana maanantaina vietetty nettikauppoihin keskittyvä Cyber Monday. Viime vuosikymmenellä Black Friday-kampanjat ovat tulleet yhä vahvemmin osaksi myös suomalaista ostoskulttuuria kauppaketjujen ajoittaessa suuria alennuskampanjoita marraskuun loppuun.
Black Fridayn nimen syntyperästä on monia erilaisia tulkintoja. Erään näkemyksen mukaan nimen uskotaan juontavan juurensa siitä, että myymälöiden myyntilukemat nousivat miinukselta eli punaiselta plussalle eli mustalle tänä kiireisenä ostospäivänä ihmisten kulutuksen kasvaessa joulua kohden. Toinen selitys termille juontaa juurensa 1960-luvun Philadelphiaan, jossa poliisit alkoivat käyttää ilmaisua kuvaamaan kaaosta, joka syntyi, kun suuri määrä turisteja saapui kaupunkiin aloittamaan jouluostoksensa ja aiheuttamaan päänvaivaa poliiseille liikenneruuhkien, onnettomuuksien ja myymälävarkauksien muodossa.
Black Fridayn merkityksestä kertoo paljon se, että viime vuonna Googlen hakutrendien mukaan black Fridayn ja Cyber Mondayn aikoihin haut, jotka sisälsivät sanan ”deals” kasvoivat jopa 2,300%. National Retail Federationin mukaan viime vuonna kiitospäivän viikonloppuna ostoksia tekivätkin ennätykselliset 196,7 miljoonaa amerikkalaista. Tänä vuonna vuoden suurimmasta ostosviikosta ennustetaan entistäkin vilkkaampaa.
Black Friday saa osakseen vuosittain myös runsaan määrän kritiikkiä. Black fridayn koetaan kannustavan ihmisiä impulsiiviseen ja liialliseen kulutukseen, jolla on haitallisia vaikutuksia etenkin ympäristölle. Päivälle on syntynyt useita erilaisia vastaliikkeitä, joista yksi tunnetuimmista kulkee nimellä älä osta mitään-päivä. Älä osta mitään päivä-kannustaa ihmisiä boikotoimaan Black Fridayn kaltaisia kulutusjuhlia ja kuluttamaan kestävämmin ja harkitsevammin.
Vastapainoksi Black Fridaylle on perustettu myös #GivingTuesday-kampanja, joka pyrkii lisäämään keskustelua ja tietoisuutta antamisesta: ajan, avun, hyvän mielen sekä lahjoitusten muodossa. GivingTuesday tai sen suomenkielinen versio TekojenTiistai ajoittuu kiitospäivän jälkeiselle tiistaille ja on noussut maailmalla jopa joulua tärkeämmäksi lahjoitustapahtumaksi. Kampanja kannustaa ihmisiä black Friday-ostosten sijaan käyttämään rahansa hyvään tarkoitukseen ja lahjoittamaan merkityksellisiksi kokemiinsa kohteisiin.
Mitä, jos tänä vuonna Black Friday-shoppailun sijaan lahjoittaisit rahasi hyvään tarkoitukseen? Lahjoittamalla Matching Fund-kampanjaamme olet mukava tukemassa äärimmäisen tärkeää ruohonjuuritason diplomatiaa Yhdysvaltain ja Suomen välillä lähettäen SAMbassadoreja toteuttamaan omia unelmiaan hyödyttäen ja rikastuttaen samalla koko yhdistyksemme toimintaa. Liity mukaamme #TekojenTiistaina tai jo tänään rakentamaan tulevaisuuden maailmaa ja tekemään hyvää lahjoittamalla!
Voit lahjoittaa kampanjaan suoraan kampanjan pankkitilille tilinumerolla FI21 1555 3000 1294 61 tai MobilePayn kautta numerolla 44269. Varainkeruulupa RA/2023/1248
Lähteet: NRF | 2023 holiday shopping outlook
Why Is It Called Black Friday? | Britannica
#GIVINGTUESDAY SUOMI - TERVETULOA (tekojentiistai.org)