Afrikkalaisamerikkalaisella gospelmusiikilla on pitkäaikainen historia suomalaisten kuuntelijoiden ja kriitikkojen arvostamana musiikkina. Suomessa tunnetuimpien gospelartistien joukkoon kuuluu mestarillinen laulaja Mahalia Jackson (1911-1972). Tarkastelemalla hänen musiikkinsa vastaanottoa voimme saada uusia kuulokulmia Suomen monipuolisesti soivaan historiaan.
Afrikkalaisamerikkalaisen gospelmusiikin naishistoriaa
Afrikkalaisamerikkalaisen gospelmusiikin keskeinen vaikutus maailmanlaajuisesti suosittuun amerikkalaiseen populaarimusiikiin on laajalti tiedossa. Toistaiseksi vähemmän tiedetään siitä, että monet naismuusikot ja -säveltäjät sekä businessnaiset ovat keskeisesti vaikuttaneet gospelmusiikin kehitykseen sekä luovina johtohahmoina että musiikin kaupallistajina.
Gospelmusiikin alkuaikoina 1930-luvulla naisten musiikillinen johtajuus voidaan ainakin osaksi yhdistää kirkon piireihin, joissa pappeus oli usein rajoitettu miehille. Kuitenkin musiikin kautta naiset toimivat tärkeissä hengellisissä rooleissa sekä jumalanpalveluksien aikana että evankelioimistyössä, johon muun muassa kuului hymnien laulaminen julkisilla paikoilla. Hengellisten tehtävien täyttämiseksi monet naislaulajat kehittivät mukaansatempaavia ilmaisukeinoja, kuten dynaamisia rytmejä, puoleensavetäviä huudahduksia ja häikäisevän taitavia melodiakulkuja.
Mahalia Jackson oli musiikillinen tienraivaaja, jolla on edelleen vahva kuulijakunta myös Suomessa. Jackson vietti lapsuutensa New Orleansissa. Monien siirtolaisten tavoin hän muutti 1930-luvun taitteessa Chicagoon. Alkuun hänen eteläistä kulttuuria edustavaa evokatiivista laulutyyliään paheksuttiin afrikkalaisamerikkalaisen keskiluokan suosimissa suurissa kirkoissa. Niissä länsimaiseen taidemusiikkiin assosioitiin arvokkuutta ja sitä pidettiin sopivana jumalanpalvelusmusiikiksi. Haasteista huolimatta Jackson, yhteistyössä “gospelmusiikin isän” Thomas Dorsey kanssa, jatkoi blues-sävytteisen uudenlaisen hengellisen musiikin esittämistä. Heidän sekä muiden gospelpioneerien ahkeran työn tuloksena musiikin suosio kasvoi; vuonna 1948 Mahalia Jacksonin virtuoosimaisesti esittämä kappale “Move on Up a Little Higher” myi yli miljoona kopiota ja siitä tuli aikansa suurin gospelhitti.
Mahalia Jacksonin gospelmusiikki laulutaiteena
Lapsena Jackson itseopiskeli musiikkia tarkkakorvaisesti kuuntelemalla kotikaupunkinsa New Orleansin monisävyistä äänimaisemaa. Samalla hän harjaannutti vahvaa lauluääntään Mount Moriah Baptist Churchin kirkkokuoron solistina. Hän myös otti vaikutteita läheisen pyhitysliikettä edustavan kirkon musiikillisesta ilmapiiristä, jossa seurakuntalaiset taputtivat käsiään ja jalkojaan sekä soittivat tamburiinia. Jacksonin sanoin he "lauloivat koko kehollaan!"
Jackson työsti laulutaidettaan koko elämänsä ajan. Hänen luonnolliselta vaikuttava mestarillisuutensa oli todellisuudessa tulosta poikkeuksellisesta musikaalisuudesta sekä tarkasta ja suunnitelmallisesta harjoittelemisesta. Tätä todistaa Jacksonin apulaisena toimineen William Russellin äänitekokoelmat (1944-1945), jotka sijaitsevat The Historic New Orleans Collectionin arkistossa. Russellin kokoelmassa on nauhoitteita Jacksonin julkisista esiintymisistä ja kotona pidetyistä harjoituksia yhdessä pianisti Mildred Fallsin kanssa.
Nauhoitteista voi kuulla kuinka Jackson harjoittelee lauluja muokkaamalla äänensä sointia sävel säveleltä, testaillen erilaisia ilmaisukeinoja ja joskus myös epäonnistuen niissä. Esimerkiksi harjoitellessaan kappaletta “Holy City” hän ei alkuun saa sovitettua laulun sanoja rytmiin. Kuitenkin harjoitusten edistyessä hän alkaa saamaan otetta laulun luonteesta. Tämän myötä hän myös ryhtyy “gospelisoimaan” laulun melodiaa melismaattisilla korukuvioilla. Erään toisen tuokion aikana harjoitellessaan perinteistä kappaletta “Closer I Walk With Thee”, Jackson antaa melodialle uutta henkeä kokeiluilla, joissa hän toistaa tavuja eri tavoin ja loikkaa yllättävällä tavalla nuotista toiseen.
Mahalia Jacksonin musiikki Suomessa
Mahalia Jacksonin musiikki saapui Suomeen jo 1950-luvulla. Vuosikymmen oli suomalaisen musiikkielämän kansainvälistymisen aikaa, jolloin varsinkin amerikkalaisia virtauksia seurattiin suurella mielenkiinnolla. Suomessa myös konsertoivat monet kansainväliset tähtiesiintyjät, kuten Louis Armstrong, Dizzy Gillespie ja Josephine Baker.
Suomessa Mahalia Jacksonin musiikki saavutti laajan ja innokkaan kuulijakunnan erilaisten mediakanavien ja äänitteiden kautta. Hän ei koskaan konsertoinut Suomessa, mutta hänen musiikkinsa tuli tutuksi suomalaisille yleisöille levytyksien, lehtikirjoitusten, elokuvien, radion ja television kautta. Jo vuonna 1952 hänen joululevyään mainostettiin Suomessa (Hufvudstadsbladet 20.12.1952). Yhdeksän vuotta myöhemmin joulunaikaan erään kriitikon mukaan: “Mahalia Jackson on viime vuosina saanut itselleen lukuisan suomalaisen ystävä- ja ihailijajoukon. Heidän ilokseen on joulumarkkinoille ilmestynyt EP jolla Mahalia esittää neljä kaunista joululaulua [laulujen nimet] kaikki Mahalian aitoina ja jäljittelemättöminä tulkintoina!” (Kansan Uutiset 23.12.1961). Levytysuransa ohella Jackson toi gospelmusiikkia myös suomalaiseen televisioon. Hänen oma tv-shownsa “Mahalia Sings!” näytettiin Suomen televisiossa vuosina 1963-64 nimellä “Mahalia Jackson laulaa”.
Vuonna 1958 Mahalia Jackson esiintyi Newport Jazz Festivaalilla, jonka ohjelmistoa suomalaiset jazzin ystävät pystyivät kuuntelemaan Voice of America -radiolähetyksien välityksellä. Tapahtuma huomioitiin myös suomalaisten musiikkikriitikkojen keskuudessa. He kehuivat Jacksonin lauluilmaisua ja hänen esiintymisensä vaikuttavuutta. Erään konserttiraportin mukaan: “Mahalia Jackson, vaikuttavan ryhdikäs ja sielukkaan kaunis nainen, seisoi vaatimattomana yleisön edessä. Hän sanoi ennen esiintymistään, että hän oli haluton laulamaan niin suuren väkijoukon edessä. Hän lauloi tavallisesti kirkkokuorossa. Alkoi sataa hänen aloittaessaan ensimmäisen laulunsa, mutta yleisö pysyi paikoillaan. Hän lauloi uskonnollisia lauluja, ja hänen voimakas, raikas äänensä sai kyyneleet nousemaan monen kuulijan silmiin.” (Uusi Suomi 19.9.1958)
Samoin kirjoittaja S.A. (sateen ajoitusta hieman eriävästi kuvaten) kertoo lukijoilleen, että “sade karkoitti katsomosta yleisön ja pikkuhiljaa lavaltakin orkesterin. Mahalia Jackson toi laulullaan yleisön takaisin. Hän olisi saanut jatkaa loppumattomiin, jos olisi noudattanut yleisön toivomuksia”. (Suomen Sosiaalidemokraatti 31.8.1958). Vuosi tapahtuman jälkeen festivaalista julkaistiin jazzelokuva. Sitä mainostettiin “U.S.A:n uuden aallon mestariteoksena”, joka näytettiin suomalaisissa elokuvateattereissa nimellä Jazzin juhlaa. (Ilta-Sanomat 3.11.1960; filmin engl. nimi Jazz on a Summer's Day) Ilta-Sanomien elokuva-arvostelussa kriitikko ylistää Jacksonin laulua seuraavalla tavalla: “…vihdoin eräs filmin tärisyttävimpiä esiintyjiä: Mahalia Jackson, jonka laulama “Lord’s Prayer” uljaasti päättää tämän ainutlaatuisen jazzin juhlahetken”. (Ilta-Sanomat 15.11.1960)
Lopuksi
Mahalia Jacksonin laulutaiteen vastaanotto Suomessa avaa uusia kuulokulmia gospelmusiikin juurtumiseen osaksi suomalaista musiikillista elämää. Kuten tässä artikkelissa esitellyt aineistot osoittavat, Jacksonin mestarillinen esitystyyli on jo 1950-luvulta saakka ilahduttanut suomalaisia kuuntelijoita, katselijoita ja kriitikoita.
Nämä alustavat löydökset vahvistavat sen, että Mahalia Jacksonin musiikki on tärkeä osa afrikkalaisamerikkalaisen gospelmusiikin historiaa Suomessa. Tämän tutkimuksen kautta saatamme jatkossa myös saada uutta tietoa niistä vokaalisista ja kehollisista ilmaisukeinoista, joista monet suomalaisetkin populaarimusiikin laulajat ammentavat ilmaisuunsa tunteellista syvyyttä ja retorista vaikuttavuutta.
***
PhD Nina Öhman toimii yliopistonlehtorina (ma.) musiikkitieteen opintosuunnassa Helsingin yliopiston Filosofian, historian ja taiteiden tutkimuksen osastolla. Hänen meneillään olevat tutkimushankkeensa keskittyvät tarkastelemaan sekä naisten luovan työn ja kaupallisen johtajuuden merkityksiä afrikkalaisamerikkalaisen gospelmusiikin kehityksessä että naisten toimijuutta jazzmusiikin kentällä Suomessa. Hänet tavoittaa osoitteesta: nina.ohman@helsinki.fi
Asiantuntija-artikkeli on osa Finnish American Associationin (FASA) SAM Magazinelle kirjoittamaa ajankohtaisten Yhdysvallat-aiheista kolumnisarjaa.