Kulttuurisodat on termi, jota viljellään Yhdysvaltain yhteydessä kernaasti. Oli kyseessä sitten abortti, rotu tai sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asiat, termiä ei voi usein välttää kuulemasta. Kysyä voi kuitenkin, paljonko kulttuurisodista puhuminen hämärtää näiden ilmiöiden yllä käytyä keskustelua.
Kulttuurisotatermillä on oma värittynyt taustansa. Ilmiötä käsitelleenä historiantutkijana toivoisinkin varovaisuutta sen suhteen, miten termiä sovelletaan, ettemme vain päätyisi toistamaan jo vuosikymmeniä vanhaa poliittista retoriikkaa.
Kulttuurisotien historia
Kulttuurisodista alettiin puhua Yhdysvalloissa 1990-luvulla, joskin sen kattamat kiistat olivat olleet käynnissä jo vuosikymmeniä. Termin käyttöä hämärtää se ilmaantuminen akateemiseen keskusteluun ja poliittiseen diskurssiin pitkälti samanaikaisesti.
Vuonna 1991 uskontoja tutkinut sosiologi James Davison Hunter julkaisi kirjansa, Culture Wars: The Struggle to Define America, jossa hän hahmotti uusia, yhteiskuntaa halkovia jakolinjoja. Aiemmin maan eri uskontokunnat olivat Hunterin mukaan eläneet pitkälti irrallisina toisistaan. Nyt esimerkiksi konservatiivisia arvoja kannattavalla katolisella saattoi olla enemmän yhtäläisyyttä oikeistolaisten evankelikristityiden kuin liberaalikatolisten kanssa.
Vain vuotta myöhemmin republikaaniaktiivi Pat Buchanan piti kuuluisan kulttuurisotapuheensa, jossa hän asettautui tukemaan presidentti George H.W. Bushin jatkokautta vuoden 1992 vaaleissa. Puheessa hän julisti maassa olevan käynnissä ”sodan Amerikan sielusta”. Täten samanaikaisesti, kun kulttuurisodista alettiin puhua ilmiönä, alkoivat poliittiset toimijat valjastaa termiä omiin tarkoitusperiinsä.
Kulttuurisodat olivat hyödyllinen termi yhdysvaltalaiselle oikeistolle, koska se puki sanoiksi ideologiaa pitkään hallinneen näkemyksen omasta paikastaan yhteiskunnassa. Jo vuonna 1970 Daniel Patrick Moynihan oli muistiossaan presidentti Richard Nixonille luonnehtinut ”vastakkaiskulttuurin” julkista ylivoimaa suhteessa ”hiljaisen enemmistöön”. Ronald Reaganin entinen sisäministeri James Watt puolestaan kuvaili vuonna 1985 konservatiivipolitiikkaa taisteluna ”vallanpitäjiä” (Establishment) vastaan, vaikka hän kirjoittikin Reaganin hallinnon sydänvuosina.
Sodankäynnin metaforat
Näin kulttuurisodista muodostui hyödyllinen metafora oikeistopolitiikan tekemiseksi. Kyse ei ole vain mistä tahansa poliittisesta kiistasta, vaan sodasta, jossa kutsu on käynyt ja vastapuoli hyökkää päälle. Samassa hengessä kirjoitti vuonna 1999 konservatiivistrategisti Paul M. Weyrich niin kutsutussa ”kulttuurisotakirjeessään” konservatiiviliikkeelle.
Weyrich oli pitkän linjan vaikuttaja, ja hän oli ollut perustamassa muun muassa baptistipastori Jerry Falwellin Moral Majority -liikettä (jonka Weyrich tunnetusti nimesi) ja oikeistolaista Heritage Foundation -ajatushautomoa 1970-luvulla. Moral Majority -liikkeen suuri saavutus oli aktivoida evankeliäänestäjät republikaanisen puolueen taustalle, kun taas Heritage Foundation puolestaan on tuottanut poliittista tulivoimaa niin Ronald Reaganin kuin Donald Trumpinkin hallinnoille.
Weyrich julisti kirjeessään kulttuurisodat hävityiksi. Tämä ei suinkaan tarkoittanut luovuttamista, vaan sitä, että hänen mukaansa konservatiivien tulisi perustaa omat instituutionsa korvaamaan yliopistot, koulut ja mediatahot, jotka on menetetty ”poliittiselle korrektiudelle”, tai hänen mukaansa tarkemmin ilmaistuna ”kulttuurimarxismille”.
Weyrich kirjoitti: ”Jopa nyt, ensimmäistä kertaa elämässään, ihmisten täytyy pelätä, mitä he sanovat. Tämä ei koskaan [ennen] ole ollut totta maamme historiassa. Mutta nykyään, jos sanot ’väärän asian’, saatat välittömästi kohdata lakiongelmia, poliittisia ongelmia, saatat jopa menettää työsi tai opiskelupaikkasi. Tietyistä aiheista ei saa puhua. Et voi lähestyä totuutta monissa asioissa. Mikäli teet niin, tulet välittömästi nimetyksi ’rasistiksi’, ’seksistiksi’, ’homofobiseksi’, ’tunteettomaksi’ tai ’tuomitsevaksi’.”
Puheenparsi kuulostaa tutulta, kun sitä vertaa nykyiseen keskusteluun ”cancel-kulttuurista” tai ”wokesta”. Tunteella, että ”kohta mitään ei saa enää sanoa” on oma, pitkähkö historiansa. Terminologia vain päivittyy. 1970- ja 1980-lukujen sekulaarista humanismista ja relativismista siirryttiin postmodernismiin, poliittiseen korrektiuteen ja kulttuurimarxismiin, niistä puolestaan intersektionaalisuuteen ja woke-keskusteluun.
Täten kun puhutaan kulttuurisodista ja sen sisälleen kattamista ilmiöistä, on tärkeää muistaa, millaista politiikkaa käsitteellä on ajettu ja miten poliittiset toimijat ovat sitä itse käyttäneet retoriikassaan.
Kulttuurisotien sumuverhon takana
Ulkopuolisen tarkkailijan on helppo pudistella päätä kulttuurisotien poteroituneisuudelle. Kun ei ole osa sen alle nivottuja ilmiöitä, on helppo kyseenalaistaa koko ilmiön merkitys. Joskus keskittyminen kulttuuriin näyttäytyy vähäpätöiseltä. Taustalla on pitkä ajattelun linja, jossa ”kulttuuri” nähdään jotenkin vähäpätöisempänä ja pehmeämpänä arvona, kuin esimerkiksi politiikka tai talous. Todellisuudessa kulttuuri on toki kytköksissä molempiin. Kulttuurissa on kyse jaetuista tavoista ja arvoista.
Kulttuurisotametafora jättääkin alleen todelliset ihmiskohtalot. Sen sisälle nivotuissa teemoissa – abortti, rotu, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt – on monesti kyse eletystä elämästä ja perusturvallisuudesta, ei abstrakteista mielikuvaleikeistä. Näin esimerkiksi transihmisten ja heidän oikeuksiaan rajoittamaan pyrkivien konservatiivien nostaminen vain kulttuurisotien eri osapuoliksi hämärtää tilannetta muuttamalla transihmiset yhdenvertaisiksi aktivisteiksi ja poliittisiksi toimijoiksi.
Abortti on toinen viime aikoina Yhdysvalloissa tapetilla ollut teema, joka sisältyy kulttuurisotien alle. Viimeiset viisikymmentä vuotta korkeimman oikeuden Roe v. Wade -päätöksen (1973) takaaman aborttioikeuden kaataminen on ollut yksi Yhdysvaltain konservatiiviliikkeen selkeimmistä päämääristä. Sitä on ajettu protestein ja lakialoittein, ajatushautomoiden dokumenttien ja erinäisten ruohonjuuritasojen propagandafilmien kautta.
Nyt tänä vuonna tuo päämäärä viimein saavutettiin Dobbs v. Jackson -päätöksen myötä. Päätäntävalta siirrettiin osavaltioille. Seurauksena on eriarvoisuutta ja pelkoa, että monissa osavaltioissa etenkin köyhät, vähemmistötaustaiset ja maalla asuvat naiset joutuvat Roe-päätöstä edeltävän ajan tavoin tukeutumaan puoskareihin, joiden käsissä he pahimmissa tapauksissa kuolevat.
Varoen kulttuurisotien tiellä
On siis syytä peräänkuuluttaa varovaisuutta kulttuurisodista puhuttaessa. Punnittaessa yhteiskunnallista keskustelua ja erinäisiä kipupisteitä on tärkeää huomioida, kenen kielenkäyttöä toisinnetaan. Kulttuurisotametaforaan ovat tukeutuneet poliittiset toimijat, jotka ovat sillä kutsuneet joukkoja puolelleen tai sen avulla hakeneet oikeutusta ja oikeellisuutta toimilleen. Se on metafora, jota ovat eritoten hyväksikäyttäneet he, jotka ovat tottuneet olemaan yhteiskunnan keskiössä ja pelkäävät syrjäytetyksi tulemista.
Pitäisikö kulttuurisodat siis hylätä terminä täysin? Ei toki. Mutta kuten kaiken terminologian kohdalla, sitä pitäisi käyttää harkitusti ja tarkasti. Parhaimmillaan se hahmottaa tiettyä tapaa tehdä ja merkityksellistää poliittista toimintaa. Sen avulla voidaan kysyä, mitä oikeasti tapahtuu, kun tietty ilmiö tai asia määritellään kulttuurisodaksi. Kunhan myös huomioidaan, mitä se peittää alleen.
***
Pekka M. Kolehmainen on tutkijatohtori Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumissa ja Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksessa Turun yliopistossa. Hänen postdoc-tutkimuksensa käsittelee antifeminismin käsitehistoriaa Yhdysvalloissa. Aiemmin Kolehmainen on tutkinut väitöskirjassaan kulttuurisotia rock-musiikkikeskustelun kautta.